This content is protected, please login and enroll course to view this content!

8 thoughts to “Terapiaa motorisen oppimisen periaatteilla

  • emilia.ginstrom

    Olen vähentänyt perinteisiä “äänne-lautapelejä”, menee liikaa huomiota itse pelaamiseen eikä toistoja tulee hirveästi. Sen sijaan olen ottanut hauskoja pelejä kuten esim. pop up pirate: istumme vastakkain ja toistetaan harjoitus, vaikka “alla” > lapsi saa laittaa miekan, kun on toistanut esim. 5x. Harjoitus jatkuu kunnes piraatti lentää. Hirmu hauskaa ja toistoja tulee valtavasti, helposti yli 100 täysin lapsen “huomaamatta”!

    Vastaa
  • Katja Koski

    Jes just näin Emilia!

    Vastaa
  • petra.laurema

    Hyvin perusteltu tuo Emilian ajatus. Ja Pirate-peli kuulostaa hauskalta! Olen huomannut, että terapeutin punatut huulet auttavat lasta havaitsemaan huulion liikkeitä. En ole vielä huulipunaa vähentänyt verotuksessa, mutta voisin kai sitäkin harkita! Toisten lasten mielestä on helpompi ja rennompi seurata kumppanin puheliikkeitä peilin kautta kuin suoraan kasvoilta. Liittyykö se hahmotukseen vai luottamukseen vai molempiin, en tiedä. Sensomotoriikka on tullut tärkeäksi tekijäksi puhemotorisessa työskentelyssäni. Ehkä se on parasta antia, mitä OPT-kursseilta olen saanut.

    Vastaa
  • elli

    Aiemmin on tullut käytettyä aikaa hienojen pelien keksimiseen mutta juuri tuo mitä Emilia on kommentoinut on totta: yksinkertaisiin peleihin saa helpommin harjoituskertoja enemmän! Toistokertojen saaminen arkeen on hankalaa, mutta tuolla videolla vanhemmille on kyllä hyvin perusteltu toistojen tärkeyttä, pitääpä siis käyttää näitä perusteluja kotiharjoittelun ohjaamiseen.

    Vastaa
  • Aino

    Komppaan myös Emilian kommenttia, eli perinteinen “äänne-lautapelien” käyttö on vähentynyt ja huomio on siirtynyt enemmän toistojen määriin. Käytän myös paljon sitä, että lapsen kanssa sovitaan harjoitus ja siihen toistojen määrä esim. 10 toistoa putkeen ja tauko ja tämä toistetaan 5 kertaa. Käytän apua myös konkreettisesti omilla sormilla laskemista, joka tukee lapsen keskittymistä ja konkretisoi toistojen määrää samalla kun lapsen kanssa harjoitellaan. Aikaa ei mene paljoa ja tämän jälkeen voidaan siirtyä seuraavaan tehtävään. Kotiharjoituksia ohjeistan mahdollisimman konkreettisiksi, esimerkiksi joka aamu ja ilta kielen reunojen nostoa 10x hammaspesun yhteydessä. Suosittelen myös sitä, että aina (etä)puheterapian jälkeen illalla harjoiteltaisiin jo ensimmäisen kerran, jotta saadaan tarpeeksi harjoituskertoja viikkoon ja harjoitukset ovat vielä kirkkaasti mielessä. 🙂

    Vastaa
  • henna.jokela

    Aloittelen useamman vuoden jälkeen kuntoutustyössä, ja olen pohtinut ottavani työskentelyni keskiöön toistojen määrän. Ja siksi komppaan edellisiä kommentteja, joskus vuosia sitten huomio terapiassa meni viihtymiseen ja en tiedä, ajattelinko koskaan edes kertyneiden toistojen määrää. Ensin – sitten -ajattelu toiminee tässäkin: ensin raakaa harjoittelua ja sitten sovitun toistomäärän jälkeen hetki sovittua palkintoa ja toistetaan sama uudelleen.

    Voihan olla, että joskus tulevaisuudessa ei enää suositeta kuntoutusmääriä vaan kuntoutusaikaa! Silloin ainakin periaatteessa kahdesti viikossa toteutuva lyhyempi terapiakerta olisi toteutettavissa.

    Vastaa
  • emiliapia.strandvall

    Heippa, tämä oli minulle oikeasti uutta tietoa – että pitäisi vähentää esim. yksittäisen ssss-äänteen pränttäämistä, ja sen sijaan yleistää sitä tavuihin mahdollisimman nopeasti. Tällä hetkellä en itse kuntoututa ketään, vaan teen arviointia, mutta kuitenkin tärkeä tietää tämä (mm.)

    Vastaa
  • mervi.holappa

    Toistomäärät ovat olleet mielen päällä harjoitteluissa ja ajatuksena onkin ollut, että tehdään töitä vastakkain ja harjoitteiksi valitaan niitä, joista toistomäärät saisi nostettua korkealla kivan tekemisen lomassa. Esimerkiksi äänneharjoittelussa Build up -peli on kiva, kun siinä voi sopia väreille omat harjoitteet ja vaaditut toistot. Yhdellä kierroksella ja noppien heitolla toistoja tulee jo huimasti.

    Vastaa

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *