Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.
Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan tilapäisesti käyttäjän kiintolevylle. Evästeitä käytetään lähes kaikilla verkkosivustoilla, eivätkä sivustot välttämättä toimi kunnolla ilman evästeitä.
Välttämättömät evästeet liittyvät sivuston perustoiminnallisuuksiin, eikä sivusto välttämättä toimi oikein ilman niitä. Esimerkiksi tämän evästelupakyselyn vastauksen muistamiseen käytetään evästeitä. Kaikki evästeet voi poistaa käytöstä selaimen kautta ja esimerkiksi erilaiset sovellusten mainoksenesto-lisäosat estävät myös tiettyjä evästeitä.
Analytiikkaevästeitä käytetään anonyymien sivuston käyttötietojen keräämiseen. Eväste mahdollistaa käyttäjän liikkeiden seurannan eri käyttökertojen välillä, mutta ei yksittäisen käyttäjän tunnistamista.
Käytämme Google Analytics -palvelua verkkopalvelujemme käytön analysointiin ja seurantaan. Käyttötietoa kerätään evästeiden avulla, mutta tietoja ei käsitellä tai tallenneta siten, että yksittäisen käyttäjän käyttöä voitaisiin seurata.
Cookie | Domain | Type | Description | Duration |
---|---|---|---|---|
_ga | .katjakoski.fi | Analytics | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. | 2 years |
_gid | .katjakoski.fi | Analytics | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. | 1 day |
_gat_gtag_UA_85650421_1 | .katjakoski.fi | Analytics | Set by Google to distinguish users. | 1 minute |
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Huomaa, että kouluttaja elää kuten opettaa, eli että fysioterapeutin kanssa on yhteistyötä tehty. Hienosti korostat useassa kohtaa, miten puhut lapselle liikemalleista askel askelelta ihan suoraan. Itse varmaan käytän tarpeettoman paljon jotain mielikuvia. Niiden rinnalle voisin täysivertaiseksi ottaa nuo suorat, yksinkertaiset ohjeet. Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Tässä minun uuden vuoden päätökseni.
🙂 Just näin. Hyvä päätös!
Vii ihanaa, soitin heti veljeni kaksosille (4v) facetime-puhelun, ja sain näin korona-ajoissa heti kokeillaki tätä arviointia etänä. He tosiaan osaavat jo T: ongelmitta, mutta havaitsi jopa videovälitykselläkin nopeasti mitä heidän pitää tehdä 🙂
Minulla on nyt ensimmäistä kertaa terapiassa lapsi, jolta puuttuu systemaattisesti kokonaan /t/ äänne (korvautuu /k/ äänteellä). Nyt on lähdetty sinun vinkkiesi avulla hakemaan /t/ äännettä, mutta kielenkannan aktivoituminen on niin vahva liikemalli, että lapsi onnistuu tuottamaan /k/:n vaikka kieli olisikin hampaiden välissä oikeassa asennossa. Lähdin nyt ottamaan mukaan terapiaan minimipareja kuvatuettuna, jotta lapsi huomaisi äänteiden eron ja koska kumma kyllä lapsi tuottaa täydellisen /d/ äänteen, lähdettiin myös sitä kautta muokkaamaan /d/ äänteestä enemmän /t/ äännettä muistuttavaa. Koen tosi vaikeaksi ohjeistaa lapselle sitä, ettei kielenkanta nousisi, koska liikettä ei pysty näkemään… Erilaiset käsinuket ja suumallit on otettu käyttöön, mutta niiden kautta oman suun hahmottaminen on lapselle selvästi hankalaa. Ehkä seuraavaksi pitää kokeilla mielikuvia, vaikka konkreettisista ohjeista eniten tykkäänkin!
Mulla oli yksi tuollainen lapsi. Laitoin jätskitikun suun sivusta sivuttain kielen kannan päälle ja sen avulla tunnusteltiin sitä että kanta ei nouse. Lisäksi harjoitetltiin tietoisesti kielen kannan nostamista ja laskemista. Tämä auttoi tiedostamaan vahvaa mallia.
Hei kiitos vinkistä! Kokeilenpa tätä heti ensi terapiakerralla.
Hyvä vinkki! Ensi viikolla heti kokeiluun asiakkaan kanssa, jolla T kuultu muutamaan kertaan, mutta tahdonalaisesti ei meinaa millään kikalla onnistua. En ole hoksannut T-äänteessä tuoda kieltä hamapiden väliin, vaikka mm. L-äänteessä paljon käyttänyt liioittelua.
Hyvä vinkki tämä kielen tuominen hampaiden väliin, tätä tulen käyttämään jatkossa.
Minulla on asiakas, joka hyvin epätyypillisesti korvaa t-äänteen s-äänteellä. T löytyi kuitenkin äänneinventaarista joten lähdettiin vain vahvistamaan kuulonvaraista erottelua ja äänteen tuottoa. Aikaisemmin oli asiakas, jolla t-äänne löytyi juuri hampaiden välistä.
Mullakin on asiakas, joka sitkeästi korvaa /k/:n /t/:llä. Ollaan käytetty kosketusvihjeitä, visuaalista mallitusta ja sanallista muistuttelua paljon, mutta ehkä tuo kielen tuominen näkyville voisi olla hyvä kokeilla! Koitan muistaa tulla raportoimaan.
En kyllä lähtisi kieltä /t/-äänteessä hampaiden väliin opettamaan. Kuten Katjakin sanoo, siitä voi seurata ongelmia.
Hieman itseä epäilyttää tuo kielen hampaiden väliin ohjaaminen, täytyy hieman miettiä kenen asiakkaan kanssa sitä voisi lähteä kokeilemaan.
Olen kokenut helpommaksi ohjata kielen suoraan oikealle paikalle ja yleensä kun lapsi on hahmottanut harjoittelun myötä kielen noston hammasvallille tuloksia on tullut. Kieli hampaiden välissä voisi olla keinona, jos muu ei tepsi ja tarvitaan selkeää liioittelua 🙂 Nyt ei ole ketään, kenen kanssa kokeilla, mutta laitetaan korvan taakse!
Mielenkiintoista, itsellä ei ole vielä koskaan ollut asiakasta, jolta puuttuu T-äänne. Tutumpia ovat he, jotka korvaavat kaikki muut konsonantit T-äänteellä!