This content is protected, please login and enroll course to view this content!

9 thoughts to “Puheterapiakuntoutuksen osa-alueet

  • minna.vaarma

    PROMPT-linkki ei toimi.

    Vastaa
  • riikka.kauranen

    PROMT-linkki ei pääsyä 🙁

    Vastaa
    • Katja Koski

      Kiitos, linkki korjattu!

      Vastaa
  • petra.laurema

    Mikä PROMPT-linkki? Tuo artikkeliko? Kerrankin aiheesta perusteellinen esittely. Hienoa!

    Vastaa
    • Katja Koski

      Mulla oli eka tuo linkkinä, mutta latasin nyt ton artikkelin nyt tohon suoraan.

      Vastaa
  • Petra

    Tykkäsin prompt-artikkelista, sillä siitä sai paljon teoriataustaa oman työskentelyn tueksi. Tähän mennessä olen työskennellyt pitkälti autismin kirjon lasten kanssa ja sen myötä tavoitteen asettelussa on ollut todella tärkeää, että harjoiteltavat sanat ovat sekä puhemotoristen taitojen kannalta mahdollisia saavuttaa että ne palvelevat lapsen tarpeita (käyttöä arjessa mallitetaan ja tuetaan). Nyt minulle on ohjautunut yhä enemmän isompia lapsia, joiden puheen piirteet ovat dyspraktisia tai dysartrisia, eikä heillä ole kontaktin kanssa pulmaa. Kokonaiskielellistä vaikeutta kuitenkin yleensä aina on. Nyt olenkin sitten harjoitellut heidän kanssaan enemmän varioiden äänneyhdistelmiä myös sanoissa, jotka eivät heidän käyttösanavarastoonsa edes kuulu. Tätä pohdin aina välillä, onko se edes järkevää. Toki kun kuvat ovat mukana, saattaa sanavarasto ehkä karttua näilläkin sanoilla. Epäsanoilla en taida harjoittella asiakkaan kanssa kyllä koskaan (poislukien r-harjoittelussa joillakin asiakkailla pada ja para ovat tyyppejä).

    Vastaa
  • petra.laurema

    Terve kaima! Kiitos hyvästä tekstistä. Tulipa absurdi olo, kun luin sen. En millään muistanut kirjoittaneeni sitä. Tarkistin päivämäärän ja huokaisin. En se ollutkaan minä, ! Terveisin eri Petra

    Vastaa
  • henna.jokela

    En ole (vielä) käynyt PROMPT-koulutuksessa, mutta artikkeli valaisi teoriataustaa menetelmän taustalla ja tätä tietoa on varmasti kannattavaa hyödyntää laajemminkin kuntoutustyössä. Ajattelen, että vanhemmat hyötyvät tällaisesta ajattelumallista esimerkiksi tavoitteista keskusteltaessa ja perusteltaessa valittuja kuntoutusmenetelmiä ja -käytänteitä.

    Vastaa
  • mervi.holappa

    PROMPT-artikkeli oli hyvä ja antoi hyvin tietoa, mihin teorioihin menetelmä pohjautuu. Kokonaisuuksien jaottelu osa-alueisiin ja näiden osa-alueiden tarkastelu yksittäisenä ja yhtenäisenä kokonaisuutena on ainakin itselleni hyvä tapa jäsennellä myös omaa ajattelua. Luulen, että pelkästään tällainen ajattelutapa kuntoutustyössä tulee auttamaan kokonaisuuden rakentamista ja esimerkiksi juuri tavoitteiden asettelua. Toivottavasti pääsen hyödyntämään saamaani tietoa työelämään päästessäni.

    Vastaa

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *