Tavoitteenasettelun ABC

This content is protected, please login and enroll course to view this content!

6 thoughts to “1. Oppitunti – Osio 5: Tehtävä

  • leenakristiina

    Minulla on asiakas, jonka kanssa alkoi nyt lopetusjakso. Kielihäiriöinen ekaluokkalainen. Ollaan siis tunnettu jo kaksi vuotta. Nyt kun GAS:it tuli pakollisiksi niin ekaa kertaa laadittiin konkreettisi tavoitteita. Samoista asioist on kyllä puhuttu aiemminkin mutta nyt ne laitettiin ekaa kertaa paperille. Minulla meni tavoitekeskusteluun yhteensä kolme käyntiä! Eli vaatii vielä napakoittamista… 😀 Vaikka sinänsä ihan hyvä että tuli sitten juteltua paljon. Saatiin ihan järkevät tavoitteet, mutta asteikon laatiminen niille tuotti vaivaa, ja niistä tuli aika keinotekoisia.

    Vastaa
    • Katja Koski

      Oli varmaan ihan hyvä että ihan rauhassa keskustelit asioita läpi. Tämä ei välttämättä ole ihan helppoa kaikkien kohdalla. Voi olla tosi vaikea bongata arjesta ne jutut, johon voi tehdä sitten GAS tavoitteen. Ja sinäkin vielä opettelet näiden tavoitteiden laatimista, jolloin aikaa vaan kuluu. Ei sille voi mitään!

      Vastaa
  • emilia.ginstrom

    Tavoitteet ovat 4v tytölle. Hän syö hyyyvin valikoidusti ja on juuri saanut kansion.

    Tavoite: Minä käyttäisin kansiota enemmän oma-aloitteisesti
    -2 Minä en halua käyttää kansiota itse
    -1 Minä käytän kansiota itse pari kertaa viikossa
    0 Minä käytän kansiota itse kerran päivässä
    +1 Minä käytän kansiota itse useammin kuin kerran päivässä
    +2 Minä käytän kansiota itse hyvin usein joka päivä

    Tavoite: Maistan uusia ruokalajeja
    -2 En maista mitään uutta
    -1 Maistan 1-3 uutta lajia
    0 Maistan 4-6 uutta lajia
    +1 Maistan 7-9 uutta lajia
    +2 Maistan 10+ uutta lajia

    Vastaa
  • emilia.ginstrom

    oho, tämä^ taisi tulla väärään kohtaan 😀

    Vastaa
  • Jetta

    Tavoitteen asettelu meni asiakkaan vanhempien kanssa hyvin. Äidillä oli paljon ideoita ja ajatuksia ja saimme tunnissa päätettyä kolme tavoitetta. Niiden muokkaaminen fiksusti ja mitattaviksi oli kyllä hieman hankalaa.

    Vastaa
  • Sanna

    Tätä tehtävää varten valittu tavoitteenasettelu vanhemman (äiti) kanssa sujui hyvässä yhteistyössä. Äidillä oli mielessään jo valmiiksi selvät ja hyvinkin konkreettiset tavoitteet (yksittäisiä sanoja, sanontoja), joita sitten yhdessä mietittiin siitä näkökulmasta, miten tavoitteiden saavuttaminen (tai millaisina askelina) on mahdollista tilanteessa, jossa lapselta puuttuu taito tuottaa tavoitesanoissa esiintyviä äänteitä. Mukavassa hengessä pystyimme kuitenkin ottamaan äidin valmiiksi pohtimien tavoitteiden lisäksi mukaan myös kaksi toisenlaista perheen arkeen sopivaa tavoitetta . Toisesta äiti innostui heti (säännöllinen kirjastossa käynti ja kuvakirjojen tutkiminen/lukeminen yhdessä lapsen kanssa), toista hän jäi vielä pohtimaan puolisonsa kanssa (tavoite liittyi perheen ruokailutilanteiden rauhoittamiseen – ilmeisesti on hyvin vaikeaa luopua kännykän käyttämisestä ruokailun yhteydessä…)

    Vastaa

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *