Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.
Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan tilapäisesti käyttäjän kiintolevylle. Evästeitä käytetään lähes kaikilla verkkosivustoilla, eivätkä sivustot välttämättä toimi kunnolla ilman evästeitä.
Välttämättömät evästeet liittyvät sivuston perustoiminnallisuuksiin, eikä sivusto välttämättä toimi oikein ilman niitä. Esimerkiksi tämän evästelupakyselyn vastauksen muistamiseen käytetään evästeitä. Kaikki evästeet voi poistaa käytöstä selaimen kautta ja esimerkiksi erilaiset sovellusten mainoksenesto-lisäosat estävät myös tiettyjä evästeitä.
Analytiikkaevästeitä käytetään anonyymien sivuston käyttötietojen keräämiseen. Eväste mahdollistaa käyttäjän liikkeiden seurannan eri käyttökertojen välillä, mutta ei yksittäisen käyttäjän tunnistamista.
Käytämme Google Analytics -palvelua verkkopalvelujemme käytön analysointiin ja seurantaan. Käyttötietoa kerätään evästeiden avulla, mutta tietoja ei käsitellä tai tallenneta siten, että yksittäisen käyttäjän käyttöä voitaisiin seurata.
Cookie | Domain | Type | Description | Duration |
---|---|---|---|---|
_ga | .katjakoski.fi | Analytics | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. | 2 years |
_gid | .katjakoski.fi | Analytics | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. | 1 day |
_gat_gtag_UA_85650421_1 | .katjakoski.fi | Analytics | Set by Google to distinguish users. | 1 minute |
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Voisikohan olla jotain tällaista… lopputulematavoite: lapsi oppii lukemaan ja tässä tehtävätavoitteena, että lapsi oppii tunnistamaan ja nimeämään aina oikein kaikki kirjaimet, jotta pystyy alkaa yhdistelemään kirjaimia tavuiksi ja sanoiksi. Ja näitä kirjaimia harjoitellaan viikottain puheterapiassa erilaisten materiaalien, muistitukien ja aistikanavien kautta. Lisäksi kirjaimia harjoitellaan koulussa päivittäin. Ja kotona kirjaimia harjoitellaan erilaisten pelien (esim. Alfabet) avulla 3 kertaa viikossa. T. Virpi
Just näin, minusta ainakin kuulostaa hyviltä tavoitteilta. Jos haluaa mitattavuutta niin tossahan voisi ottaa mittariksi että tunnistaa esim. kaikki kirjaimet tai että oppii lukemaan: 2 tavuisia tai 3 tavuisia sanoja. Sit voi toki mitata sitä harjoittelumäärää: treenataan joka päivä, treenataan muutama kerta viikossa…
Lopputulematavoitteena kerronnan vahvistaminen. Tehtävätavoitteeksi ajattelin kuvareissuvihkon käytttöä. Tarkemmin ilmaistuna: opettaja/avustaja täyttää 1-2 päivänä viikossa kuvareissariin päivän kuulumisia lukuvuoden ajan, jotta lapsi oppii kotona kertomaan päivän kuulumisia.
Mietin tuota mitattavuutta, että olisiko parempi käyttää vähän väljempiä määreitä, kuten harvoin – silloin tällöin – usein, kuin tuo 1-2 päivänä? Kun tietenkin on lomaviikkoja yms, jolloin koulua ei ole. Vai pitäisikö olla että opettaja/avustaja TAI vanhempi, niin ei jäisi vain koulun tehtäväksi?
Lopputulema: lapsen sanavarasto kasvaa. Tehtävätavoite: puheterapiassa käydään vuoden aikana koko Roihusten Arjessa – ja Harrastukset-materiaalit läpi. Yhteen teemaan käytetään 2-3 viikkoa. Päiväkodissa harjoittelevat teemaan kuuluvat sanat kerran pienryhmässä ja kerran kahden kesken (elto tapaa lapsen 1x/vk). Kotona tehdään isän kanssa yksi pt:ltä saatu harjoitus teemaan liittyen aina lauantaiaamuisin, kun äiti ja pikkuveli ovat uimakoulussa.
Lopputulematavoite: Lapsi oppii pyytämään kuvakortilla apua koulussa seuraavan puolen vuoden aikana, jotta passiivisuus vähenee ja hän osaa pyytää apua.
Tehtävätavoite: lapselle hankitaan kaulanauha ja siihen laitetaan “auta”-kuva, kaulanauha on aina koulussa mukana, lapselle mallinnetaan kuvan käyttöä puheterapiassa, koulussa ja kotona.
Lopputulematavoite: Sanavaraston lisääntyminen; aktiivisen sanavaraston lisääntyminen. Tehtävätavoite: Osaan sanoa oman nimeni ja nimetä minulle läheisiä sukulaisia. Tavoitteen saavuttaminen vaatii tiettyjen äänteiden oppimista, joita harjoitellaan sekä puheterapiakäynneillä että kotona. Lapsella on hänelle itselleen hyvin tärkeä vauva-aikana koottu valokuvakirja, jossa on paljon läheisten ja sukulaisten kuvia (samat henkilöt toki toistuvat usein). Tavoitteena on, että kuntoutusjakson päättyessä lapsi pystyy nimeämään sekä itsensä että tärkeimpien sukulaistensa nimet oikeita äänteitä käyttämällä kirjaa läheistensä kanssa lukiessaan.
Eskarissa olevan lapsen kerronta ei etene, on myös hyvin epävarma ja arka omassa ilmaisussaan. Tehtävätavoitteena voisi kenties olla, että lapsi näyttää jokaisen terapiatuokion jälkeen vihkoa kotona ja yhdessä vanhempien kanssa katsotaan, mitä tuokion aikana tehtiin ensin, sitten ja lopuksi. Vanhempia ohjataan kertomaan omista kuulumisistaan ja rohkaisemaan lasta kertomaan omistaan. Asiaa harjoitellaan myös puheterapiassa, otetaan tarinakortit avuksi (kuka, missä, milloin, mitä ensin tapahtui, mitä sitten, miten tilanne päättyi). Lopputulematavoitteena voisi olla, että lapsi pystyy kertomaan ja uskaltaa kertoa kuulumisistaan eskarin aamupiirissä ainakin lyhyesti mutta loogisesti siten, että kertomuksessa on em. keskeiset elementit.
Lopputulematavoite: Lausepuheen lisääntyminen.
Tehtävätavoite: Kerran viikossa puheterapiassa harjoitellaan lauseiden muodostamista Roihusten arjessa -materiaalin avulla. Päiväkotia ohjataan laajentamaan lapsen yksisanaisia ilmauksia jatkuvasti ja mallittamaan tällä lailla lausepuhetta. Annetaan päiväkotiin ja myös kotiin toimintatauluja, joiden avulla lausetasoista ilmaisua vahvistetaan kuvin tuettuna arjen tilanteissa.
Lopputulematavoite: lapsi oppii tuottamaan /k/ ja /g/ sanoissa harjoittelutilanteessa.
Tehtävätavoite: lapsi osallistuu aktiivisesti jokaiseen terapiakertaan, puheterapiassa harjoitellaan äänteiden tuottamista sekä ohjataan harjoituksia kotiin, kotona harjoitellaan säännöllisesti annettujen ohjeiden mukaisesti, vanhempi ja lapsi keksivät mieluisan palkkion harjoitteluviikon päätteeksi.
Lopputulematavoite: Lapsi rohkaistuu kerronnassa ja ilmaisu pitenee.
Tehtävätavoite: Lapsi pystyy kertomaan 2-3 sanan lauseen kuvan tuella.
Prosessitavoite: Lapsi oppii rakentamaan lauseen (kuka-tekee-mitä). Vanhempi tekee kerran viikossa lapsen kanssa piirroksen tapahtumasta (pikapiirtäminen), joka kerrotaan terapeutille. Puheterapiapeleissä lapsi ohjaa sanallisesti, terapeutti tekee (etäterapia). Puheterapiassa harjoitellaan 1/3 terapia-ajasta kerrontaa ja sanallista ilmaisua.
Lopputulematavoite: Lapsi oppii /l/-äänteen ja pystyy käyttämään sitä tavun alussa.
Tehtävätavoitteet: Lapsi oppii nostamaan kielen leveänä ja litteänä ylähammasvalliin ilman, että leuka liikkuu kielen mukana. Lapsi oppii erottamaan /n/ ja /l/ äänteiden eron kuulonvaraisesti ja motorisena liikkeenä. Lapsi oppii tuottamaan /l/-äänteen ja yhdistämään sen vokaaliin. Lapsi käy viikoittain puheterapiassa, kotiharjoittelu toteutuu vähintään 4 kertaa viikossa terapeutin antamien ohjeiden mukaan.
Prosessitavoitteet: Terapeutti antaa harjoitusohjeet kotiin kirjallisena ja vanhemmat osallistuvat terapiakerroille kotiharjoittelun sujumisen varmistamiseksi, kotiharjoituksissa tehdään toistoja tietty ennalta sovittu määrä/harjoituskerta. Jokainen harjoittelukerta merkitään lapsen terapiavihkoon. Vanhemmat ja lapsi miettivät arjesta sopivat hetket, jolloin harjoittelu voidaan helpoiten toteuttaa.
Tässä vain yksi terapialle asetetuista tavoitteista. Kyseessä yläkoululainen, jolla vaikea lukivaikeus. Toinen tavoite on spesifi kirjoittamisen tavoite (ei tässä kirjattuna).
Lopputulematavoite:
Lukeminen: Lukemisen sujuvoituminen (lukemistarkkuuden vahvistuminen ja lukemisnopeuden lisääntyminen).
Tehtävätavoite:
Tekstin lukemisessa oikein luettujen sanojen määrä 96-100 sanaa / 90 s. Merkityksettömien sanojen lukemisessa virheitä alle 5.
Prosessitavoitteet: Asiakas tulee puheterapiatapaamiseen kerran viikossa. Terapiassa harjoitellaan nopeaa tunnistavaa lukemista vähitellen vaikeutuvilla tavulistoilla ja sanalistoilla. Terapiassa harjoitellaan tavurajojen löytämistä kirjoitetuista sanoista ja opetellaan suomen kielen sääntöjä tavurajojen sijoittumiseen. Terapiassa harjoitellaan tekstinlukemista huomioiden sananloput. Tekstiä luetaan paljon toistolukemisena. Asiakas tekee kotona terapiassa opeteltuja ja saatuja harjoitteita 3-4 kertaa viikossa.
Lopputulematavoite: kerrontataitojen vahvistaminen
Tehtävätavoite: asiakas pystyy nimeämään kerronnassaan tekijän spontaaneissa kerrontatilanteissa, jotta kuulijan on helpompi ymmärtää asiakkaan kerrontaa.
Prosessitavoite: kerrontataitoja harjoitellaan puheterapiassa (1x/viikko) kuvatuen ja kerrontakartan avulla. Kotona harjoittelevat 2x/viikko, päiväkodissa 2x/viikko. Puheterapeutti ohjaa harjoituksia kotiin ja päiväkotiin, keskustellaan lähi-ihmisten kanssa missä tilanteissa he voivat harjoitella asiakkaan kanssa. Yhdessä asiakkaan kanssa mietitään minkä tyyppiset harjoitukset ovat asiakkaan mielestä mieluisia, ja mitkä “teemat” harjoituksissa tuntuvat asiakkaan mielestä hauskoilta.
Tein tehtävän vahingossa Oppitunnin 2 osioon 2 – Smart tavoitteet. Löytyy siis sieltä 🙂
Lopputulema: katsekontaktin ottaminen. Lapsi osaa katsoa toista ihmistä kasvoihin/silmiin pyytäessään saada toiselta jotain mieluista.
Tehtävä: Lähiympäristö vaatii katseen käymistä kasvoissa ennen kuin lapsi saa haluamansa eikä reagoi esim. huutamiseen tai anna mahdollisuutta tavoittaa omatoimisesti haluamansa (esim. syöttötuolista pois auttaminen, tabletti, pillimehu)
Lopputulematavoite: Lapsi edistyy ääneen lukemisessa
Tehtävätavoite: kotona luetaan lapsen kanssa säännöllisesti ääneen, järjestetään kahdenkeskistä aikaa. Lisäksi etsitään sopivaa lukemista, terapeutti etsii sopivan seurantataulukon lukemiseen ja motivoivan palkkiojärjestelmän, vieraillaan lukukoiran luona kirjastossa.
(Meni mullakin vähän sekaisin pitikö nämä kirjata tänne vai Oppitunnin 2 osioon Smart- tavoitteet)
Lopputulematavoite: Lapsi oppii käyttämään arjessa lausetasoista puheilmaisua.
Tehtävätavoite: Lähipiiri hankkii lapsen leikkeihin sopivia lausetasoisia toimintatauluja ja käyttää näitä lapsen kanssa leikkitilanteessa 3 kertaa viikossa.