Tavoitteenasettelun ABC

This content is protected, please login and enroll course to view this content!

7 thoughts to “2. Oppitunti – Osio 2. Tehtävät

  • VirpiSa

    Voisikohan olla jotain tällaista… lopputulematavoite: lapsi oppii lukemaan ja tässä tehtävätavoitteena, että lapsi oppii tunnistamaan ja nimeämään aina oikein kaikki kirjaimet, jotta pystyy alkaa yhdistelemään kirjaimia tavuiksi ja sanoiksi. Ja näitä kirjaimia harjoitellaan viikottain puheterapiassa erilaisten materiaalien, muistitukien ja aistikanavien kautta. Lisäksi kirjaimia harjoitellaan koulussa päivittäin. Ja kotona kirjaimia harjoitellaan erilaisten pelien (esim. Alfabet) avulla 3 kertaa viikossa. T. Virpi

    Vastaa
    • Katja Koski

      Just näin, minusta ainakin kuulostaa hyviltä tavoitteilta. Jos haluaa mitattavuutta niin tossahan voisi ottaa mittariksi että tunnistaa esim. kaikki kirjaimet tai että oppii lukemaan: 2 tavuisia tai 3 tavuisia sanoja. Sit voi toki mitata sitä harjoittelumäärää: treenataan joka päivä, treenataan muutama kerta viikossa…

      Vastaa
  • leenakristiina

    Lopputulematavoitteena kerronnan vahvistaminen. Tehtävätavoitteeksi ajattelin kuvareissuvihkon käytttöä. Tarkemmin ilmaistuna: opettaja/avustaja täyttää 1-2 päivänä viikossa kuvareissariin päivän kuulumisia lukuvuoden ajan, jotta lapsi oppii kotona kertomaan päivän kuulumisia.

    Mietin tuota mitattavuutta, että olisiko parempi käyttää vähän väljempiä määreitä, kuten harvoin – silloin tällöin – usein, kuin tuo 1-2 päivänä? Kun tietenkin on lomaviikkoja yms, jolloin koulua ei ole. Vai pitäisikö olla että opettaja/avustaja TAI vanhempi, niin ei jäisi vain koulun tehtäväksi?

    Vastaa
  • emilia.ginstrom

    Lopputulema: lapsen sanavarasto kasvaa. Tehtävätavoite: puheterapiassa käydään vuoden aikana koko Roihusten Arjessa – ja Harrastukset-materiaalit läpi. Yhteen teemaan käytetään 2-3 viikkoa. Päiväkodissa harjoittelevat teemaan kuuluvat sanat kerran pienryhmässä ja kerran kahden kesken (elto tapaa lapsen 1x/vk). Kotona tehdään isän kanssa yksi pt:ltä saatu harjoitus teemaan liittyen aina lauantaiaamuisin, kun äiti ja pikkuveli ovat uimakoulussa.

    Vastaa
  • Jetta

    Lopputulematavoite: Lapsi oppii pyytämään kuvakortilla apua koulussa seuraavan puolen vuoden aikana, jotta passiivisuus vähenee ja hän osaa pyytää apua.
    Tehtävätavoite: lapselle hankitaan kaulanauha ja siihen laitetaan “auta”-kuva, kaulanauha on aina koulussa mukana, lapselle mallinnetaan kuvan käyttöä puheterapiassa, koulussa ja kotona.

    Vastaa
  • Sanna

    Lopputulematavoite: Sanavaraston lisääntyminen; aktiivisen sanavaraston lisääntyminen. Tehtävätavoite: Osaan sanoa oman nimeni ja nimetä minulle läheisiä sukulaisia. Tavoitteen saavuttaminen vaatii tiettyjen äänteiden oppimista, joita harjoitellaan sekä puheterapiakäynneillä että kotona. Lapsella on hänelle itselleen hyvin tärkeä vauva-aikana koottu valokuvakirja, jossa on paljon läheisten ja sukulaisten kuvia (samat henkilöt toki toistuvat usein). Tavoitteena on, että kuntoutusjakson päättyessä lapsi pystyy nimeämään sekä itsensä että tärkeimpien sukulaistensa nimet oikeita äänteitä käyttämällä kirjaa läheistensä kanssa lukiessaan.

    Vastaa
  • leila.paavola-ruotsalainen

    Eskarissa olevan lapsen kerronta ei etene, on myös hyvin epävarma ja arka omassa ilmaisussaan. Tehtävätavoitteena voisi kenties olla, että lapsi näyttää jokaisen terapiatuokion jälkeen vihkoa kotona ja yhdessä vanhempien kanssa katsotaan, mitä tuokion aikana tehtiin ensin, sitten ja lopuksi. Vanhempia ohjataan kertomaan omista kuulumisistaan ja rohkaisemaan lasta kertomaan omistaan. Asiaa harjoitellaan myös puheterapiassa, otetaan tarinakortit avuksi (kuka, missä, milloin, mitä ensin tapahtui, mitä sitten, miten tilanne päättyi). Lopputulematavoitteena voisi olla, että lapsi pystyy kertomaan ja uskaltaa kertoa kuulumisistaan eskarin aamupiirissä ainakin lyhyesti mutta loogisesti siten, että kertomuksessa on em. keskeiset elementit.

    Vastaa

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *