Minulla olisi tällainen case. Kohta 6v lapsi jolla erittäin niukka sanavarasto. Lapsi on saanut kansion ja yhtenä laajana tavoitteena on AAC-keinojen harjoittelu. Muodostin seuraavanlaisen Gas-tavoitteen:
Lapsi näkee kun aikuinen mallittaa kansiosta yksittäisiä sanoja ruokailutilanteessa päiväkodissa ja /tai kotona.
-2 Lapselle ei malliteta sanoja ruokailutilanteissa
-1 Lapselle mallitetaan sanoja yhdessä ruokailutilanteessa viikon aikana
0 Lapselle mallitetaan sanoja 2-3 ruokailutilanteessa viikon aikana
+1 Lapselle mallitetaan sanoja 4 tai useammassa ruokailutilanteessa viikon aikana
Kertominen omasta kuvakalenterista
-2 lapsi osoittaa kalenterissa olevia kuvia
-1 lapsi nimeää kuvan yhdellä sanalla
0 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 2-sanaisia ilmaisuja
+1 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 3-sanaisia ilmaisuja
+2 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 4- tai useampisanaisia ilmaisuja
Puheen selkeys -> pureskeluharjoitukset kotona
-2 lapsi syö näkkileipää tai raakaa porkkanaa 1x viikossa
-1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 2-3x viikossa
0 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 4-5x viikossa
+1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 6-7x viikossa
+2 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa useita kertoja päivittäin
Kommunikointikeinon löytyminen, jotta X opii ymmärtämään hänen elämään liittyviä asioita ja ilmaisemaan omia halujaan.
-2 Ei kiinnitä viittomiin lainkaan huomiota.
-1 Alkaa kiinnittää huomiota viittomiin.
0 Oppii ymmärtämään päivittäin toistuvien asioiden viittomia, kuten ulos ja syödä ja/tai lempilelujen viittomia, kuten auto ja pallo.
+1 Alkaa matkia viittomia.
+2 Käyttää yhtä tai useampaa viittomaa oman halun tai tarpeen ilmaisemiseksi.
Tämän 3-vuotiaan lapsen kokonaistavoitteena on lyhyesti sanottuna kiinnostuksen herättäminen vuorovaikutukseen (aloitteen tekeminen/pyytäminen ja aikuisen toiminnan jäljittely). Alla olevat pilkotut tavoitteet liittyvät jäljittelyyn:
-2 Lapsi ei jäljittele toimintaa eikä ääntelyä, seuraa aikuisen toimintaa vain satunnaisesti ja hetkittäin, kun aikuinen jäljittelee lapsen leikkitoimintaa ja pyrkii laajentamaan sitä.
-1 Lapsi sallii aikuisen jäljittelevän toiminnan, eikä esim. ota lelua pois aikuisen kädestä, ja pysähtyy seuraamaan aikuisen leikkiä laajentavaa toimintaa.
0 Lapsi seurailee aikuisen leikkiä laajentavaa toimintaa ja lähtee jäljittelemään yksittäisiä ele-/leikkitoimintoja.
+1 Lapsi seurailee aikuisen toimintaa, huomioi aikuisen suoran kommunikointialoitteen/pyynnön lähteä mukaan samaan toimintaan (esim. juodaan yhdessä leikisti kupeista, ota-anna-leikki).
+2 Lapsi osoittaa spontaanisti kiinnostusta aikuisen toiminnasta ja lähtee jäljittelemään esim. taputusta, rummuttamista ja vähäisessä määrin jopa ääntelyä.
Käytämme evästeitä sivujemme toimivuuden parantamiseen sekä analytiikkatarkoituksiin. Jatkamalla sivun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. HyväksynRejectLue lisää
6 thoughts to “3. Oppitunti – osio 2 – Pilkotaan tavoitteet GAS-asteikolle”
Minulla olisi tällainen case. Kohta 6v lapsi jolla erittäin niukka sanavarasto. Lapsi on saanut kansion ja yhtenä laajana tavoitteena on AAC-keinojen harjoittelu. Muodostin seuraavanlaisen Gas-tavoitteen:
Lapsi näkee kun aikuinen mallittaa kansiosta yksittäisiä sanoja ruokailutilanteessa päiväkodissa ja /tai kotona.
-2 Lapselle ei malliteta sanoja ruokailutilanteissa
-1 Lapselle mallitetaan sanoja yhdessä ruokailutilanteessa viikon aikana
0 Lapselle mallitetaan sanoja 2-3 ruokailutilanteessa viikon aikana
+1 Lapselle mallitetaan sanoja 4 tai useammassa ruokailutilanteessa viikon aikana
Kertominen omasta kuvakalenterista
-2 lapsi osoittaa kalenterissa olevia kuvia
-1 lapsi nimeää kuvan yhdellä sanalla
0 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 2-sanaisia ilmaisuja
+1 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 3-sanaisia ilmaisuja
+2 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 4- tai useampisanaisia ilmaisuja
Puheen selkeys -> pureskeluharjoitukset kotona
-2 lapsi syö näkkileipää tai raakaa porkkanaa 1x viikossa
-1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 2-3x viikossa
0 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 4-5x viikossa
+1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 6-7x viikossa
+2 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa useita kertoja päivittäin
Kommunikointikeinon löytyminen, jotta X opii ymmärtämään hänen elämään liittyviä asioita ja ilmaisemaan omia halujaan.
-2 Ei kiinnitä viittomiin lainkaan huomiota.
-1 Alkaa kiinnittää huomiota viittomiin.
0 Oppii ymmärtämään päivittäin toistuvien asioiden viittomia, kuten ulos ja syödä ja/tai lempilelujen viittomia, kuten auto ja pallo.
+1 Alkaa matkia viittomia.
+2 Käyttää yhtä tai useampaa viittomaa oman halun tai tarpeen ilmaisemiseksi.
Olipa hyvät matalan tason tavoitteet!
Tämän 3-vuotiaan lapsen kokonaistavoitteena on lyhyesti sanottuna kiinnostuksen herättäminen vuorovaikutukseen (aloitteen tekeminen/pyytäminen ja aikuisen toiminnan jäljittely). Alla olevat pilkotut tavoitteet liittyvät jäljittelyyn:
-2 Lapsi ei jäljittele toimintaa eikä ääntelyä, seuraa aikuisen toimintaa vain satunnaisesti ja hetkittäin, kun aikuinen jäljittelee lapsen leikkitoimintaa ja pyrkii laajentamaan sitä.
-1 Lapsi sallii aikuisen jäljittelevän toiminnan, eikä esim. ota lelua pois aikuisen kädestä, ja pysähtyy seuraamaan aikuisen leikkiä laajentavaa toimintaa.
0 Lapsi seurailee aikuisen leikkiä laajentavaa toimintaa ja lähtee jäljittelemään yksittäisiä ele-/leikkitoimintoja.
+1 Lapsi seurailee aikuisen toimintaa, huomioi aikuisen suoran kommunikointialoitteen/pyynnön lähteä mukaan samaan toimintaan (esim. juodaan yhdessä leikisti kupeista, ota-anna-leikki).
+2 Lapsi osoittaa spontaanisti kiinnostusta aikuisen toiminnasta ja lähtee jäljittelemään esim. taputusta, rummuttamista ja vähäisessä määrin jopa ääntelyä.