Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.
Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan tilapäisesti käyttäjän kiintolevylle. Evästeitä käytetään lähes kaikilla verkkosivustoilla, eivätkä sivustot välttämättä toimi kunnolla ilman evästeitä.
Välttämättömät evästeet liittyvät sivuston perustoiminnallisuuksiin, eikä sivusto välttämättä toimi oikein ilman niitä. Esimerkiksi tämän evästelupakyselyn vastauksen muistamiseen käytetään evästeitä. Kaikki evästeet voi poistaa käytöstä selaimen kautta ja esimerkiksi erilaiset sovellusten mainoksenesto-lisäosat estävät myös tiettyjä evästeitä.
Analytiikkaevästeitä käytetään anonyymien sivuston käyttötietojen keräämiseen. Eväste mahdollistaa käyttäjän liikkeiden seurannan eri käyttökertojen välillä, mutta ei yksittäisen käyttäjän tunnistamista.
Käytämme Google Analytics -palvelua verkkopalvelujemme käytön analysointiin ja seurantaan. Käyttötietoa kerätään evästeiden avulla, mutta tietoja ei käsitellä tai tallenneta siten, että yksittäisen käyttäjän käyttöä voitaisiin seurata.
Cookie | Domain | Type | Description | Duration |
---|---|---|---|---|
_ga | .katjakoski.fi | Analytics | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. | 2 years |
_gid | .katjakoski.fi | Analytics | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. | 1 day |
_gat_gtag_UA_85650421_1 | .katjakoski.fi | Analytics | Set by Google to distinguish users. | 1 minute |
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Minulla olisi tällainen case. Kohta 6v lapsi jolla erittäin niukka sanavarasto. Lapsi on saanut kansion ja yhtenä laajana tavoitteena on AAC-keinojen harjoittelu. Muodostin seuraavanlaisen Gas-tavoitteen:
Lapsi näkee kun aikuinen mallittaa kansiosta yksittäisiä sanoja ruokailutilanteessa päiväkodissa ja /tai kotona.
-2 Lapselle ei malliteta sanoja ruokailutilanteissa
-1 Lapselle mallitetaan sanoja yhdessä ruokailutilanteessa viikon aikana
0 Lapselle mallitetaan sanoja 2-3 ruokailutilanteessa viikon aikana
+1 Lapselle mallitetaan sanoja 4 tai useammassa ruokailutilanteessa viikon aikana
Kertominen omasta kuvakalenterista
-2 lapsi osoittaa kalenterissa olevia kuvia
-1 lapsi nimeää kuvan yhdellä sanalla
0 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 2-sanaisia ilmaisuja
+1 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 3-sanaisia ilmaisuja
+2 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 4- tai useampisanaisia ilmaisuja
Puheen selkeys -> pureskeluharjoitukset kotona
-2 lapsi syö näkkileipää tai raakaa porkkanaa 1x viikossa
-1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 2-3x viikossa
0 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 4-5x viikossa
+1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 6-7x viikossa
+2 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa useita kertoja päivittäin
Kommunikointikeinon löytyminen, jotta X opii ymmärtämään hänen elämään liittyviä asioita ja ilmaisemaan omia halujaan.
-2 Ei kiinnitä viittomiin lainkaan huomiota.
-1 Alkaa kiinnittää huomiota viittomiin.
0 Oppii ymmärtämään päivittäin toistuvien asioiden viittomia, kuten ulos ja syödä ja/tai lempilelujen viittomia, kuten auto ja pallo.
+1 Alkaa matkia viittomia.
+2 Käyttää yhtä tai useampaa viittomaa oman halun tai tarpeen ilmaisemiseksi.
Olipa hyvät matalan tason tavoitteet!
Tämän 3-vuotiaan lapsen kokonaistavoitteena on lyhyesti sanottuna kiinnostuksen herättäminen vuorovaikutukseen (aloitteen tekeminen/pyytäminen ja aikuisen toiminnan jäljittely). Alla olevat pilkotut tavoitteet liittyvät jäljittelyyn:
-2 Lapsi ei jäljittele toimintaa eikä ääntelyä, seuraa aikuisen toimintaa vain satunnaisesti ja hetkittäin, kun aikuinen jäljittelee lapsen leikkitoimintaa ja pyrkii laajentamaan sitä.
-1 Lapsi sallii aikuisen jäljittelevän toiminnan, eikä esim. ota lelua pois aikuisen kädestä, ja pysähtyy seuraamaan aikuisen leikkiä laajentavaa toimintaa.
0 Lapsi seurailee aikuisen leikkiä laajentavaa toimintaa ja lähtee jäljittelemään yksittäisiä ele-/leikkitoimintoja.
+1 Lapsi seurailee aikuisen toimintaa, huomioi aikuisen suoran kommunikointialoitteen/pyynnön lähteä mukaan samaan toimintaan (esim. juodaan yhdessä leikisti kupeista, ota-anna-leikki).
+2 Lapsi osoittaa spontaanisti kiinnostusta aikuisen toiminnasta ja lähtee jäljittelemään esim. taputusta, rummuttamista ja vähäisessä määrin jopa ääntelyä.
Lopputulematavoite substantiivisanavaraston kasvaminen. Tehtävätavoite harjoitellaan uusia sanoja ja niiden merkityksiä.
-2 nimeän sanan (sanan merkityksen kuvailu ei onnistu)
-1 nimeän sanan ja liitän siihen yhden merkityksen (esim. yläkäsite, verbi, väri, koko tms. ominaisuus)
0 nimeän sanan ja liitän siihen kaksi merkitystä
+1 nimeän sanan ja liitän siihen kolme merkitystä
+2 nimeän sanan ja liitän siihen useita merkityksiä
Kertominen esikoulun tekemisistä
-1 Lapsi kertoo aikuisen kysymyksien avulla yhdestä tekemisestä
0 Lapsi kertoo aikuisen kysymyksien avulla kahdesta tekemisistä
+1 Lapsi kertoo aikuisen kysymyksien avulla kolmesta tekemisistä
+2 Lapsi kertoo spontaanisti yhdestä tekemisestä
Aluksi: Olin juuri muutama päivä aiemmin tehnyt eräälle asiakkaalle tavoitteita mm. kerronnan taitojen vahvistamiseksi. Huomaan, että tämän kurssin esimerkkiin verrattuna minulla oli sittenkin liian laajat ja epämääräiset tavoitteet. Tarkennus ja pilkkominen olisi ollut tarpeen. Eli kurssi on antanut minulle uusia eväitä tarpeeksi spesifien tavoitteiden laatimiseen.
Oma alla oleva tavoitteenasettelu on toisesta asiakkaasta, jolla vaikea lukivaikeus. Käsialatavoite pitäisi olla oikeastaan erikseen, mutta en ahalunnut nostaa sitä ihan omaksi tavoitteeksi (valmiissa GAS-lomakkepohjassa vann kolme tavoitekohtaa). Käsialatavoite kuitekin tämä kuitenkin hyvä kirjata, jotta sitouta asiakasta myös tätä tavoitetta työstämään, vaikkakin pienimuotoisemmin kuin muita päätavoitteita.
Tavoite 1:
Kirjoittaminen: Äänteiden kestojen erottelukyvyn vahvistuminen pitkissä vokaaleissa ja kaksoiskonsonanteissa. Sanojen tavurajojen hahmottamisen vahvistuminen. Oikeinkirjoitustaidon vahvistuminen sanoissa ja tekstissä sekä selkeämmän luettavan käsialan tuottaminen.
-2 Pitkiä vokaaleja ja kaksoiskonsonantteja sisältävien sanojen virheetön kirjoittamien ei onnistu. Käsialasta ei saa selvää.
-1 Kaksitavuisten sanojen miltei virheetön kirjoittaminen. Käsialasta paikoin vaikea saada selvää.
0 Kolmitavuisten sanojen miltei virheetön kirjoittaminen. Kirjaimet selkiintyneet ja käsiala miltei luettavaa.
+1 Kolmi-nelitavuisten sanojen ja lyhyiden lauseiden miltei virheetön kirjoittaminen. Käsiala luettavaa.
+2 Pitkienkin sanojen ja lyhyen tekstin miltei virheetön kirjoittaminen. Käsiala selkeää ja luettavaa.
Toimintataulun käyttö duplo- leikissä, jotta asiakas pystyisi paremmin ilmaisemaan itseään
-1 Lapsi ei katso kun aikuinen mallittaa toimintataulun käyttöä
0 Lapsi katsoo kun aikuinen mallittaa toimintataulun käyttöä
+1 Lapsi näyttää 1 kuvaa toimintataulusta
+2 Lapsi näyttää 2 eri kuvaa toimintataulusta
Hei ! Olin kirjoittanut nämä auki jo aiempaan osioon. Tässä uudelleen.
Tavoitteet omalle asiakkalle:
Lopputulematavoite (mitataan ennen kuntoutussuunnitelman tarkastamista).
-2 Lapsi pystyy itsenäisesti kertomaan yhden päivän tapahtuman vanhemmilleen 0 kertaa viikossa. -1 Lapsi pystyy itsenäisesti kertomaan yhden päivän tapahtuman vanhemmilleen 1-2 kertaa viikossa. 0 Lapsi pystyy itsenäisesti kertomaan yhden päivän tapahtuman vanhemmilleen 3-4 kertaa viikossa. +1 Lapsi pystyy itsenäisesti kertomaan yhden päivän tapahtuman vanhemmilleen 5-6 kertaa viikossa. +2 Lapsi pystyy itsenäisesti kertomaan yhden päivän tapahtuman vanhemmilleen 7 kertaa viikossa.
Miksi? Jotta hän voi jakaa sosiaalisesti kokemuksiaan arjessa lähimmäisilleen.
Tehtävätavoite lyhyemmällä aikajänteellä
-2 Vanhempi mallittaa kerronnan tukikuvien käyttöä omien kuulumisten kerronnassa 0 kertaa viikossa. -1 Vanhempi mallittaa kerronnan tukikuvien käyttöä omien kuulumisten kerronnassa 1-2 kertaa viikossa. 0 Vanhempi mallittaa kerronnan tukikuvien käyttöä omien kuulumisten kerronnassa 3-4 kertaa viikossa. +1 Vanhempi mallittaa kerronnan tukikuvien käyttöä omien kuulumisten kerronnassa 5-6 kertaa viikossa. +2 Vanhempi mallittaa kerronnan tukikuvien käyttöä omien kuulumisten kerronnassa 7 kertaa viikossa.
GAS-koulutuksen käyneenä mielessä on vahvasti se, että tavoitteet eivät saisi olla pelkästään tehtävätavoitteita, vaikka niitä on kyllä ihastuttavan helppo luoda hyvin mitattavaan muotoon. Olen siinä myös täysin samaa mieltä, että tehtävätavoitteiden avulla luodaan polku lopputulemaan ja tehdään näkyväksi se työ, jota kaikkien kuntoutukseen osallistuvien tulee tehdä. Eli vastuu kuntoutuksen etenemisestä ei jää paperilla vain terapeutin harteille, kuten joskus tuntuu ilman tehtävätavoitteita. Lähiympäristö saadaan myös sitoutumaan paremmin ja suunnitelma on selkeämpi, kun heidän toimintansa on myös tavoitteellistettu. Mutta tästä syystä tein siis GAS-asteikon kahden eri tason tavoitteille .
Nämä tavoitteet tulivat kehityshäiriöiselle lapselle 4v, joka ei ottanut katsekontaktia eikä jäljitellyt mitään (vanhemmat toivoivat tavoitteeksi puheen selkiytymisen)
Tehtävätavoitteena tässä oli myös vanhemmille ! “kaikki katseen kautta”
-1 Lapsi välttelee keskustelukumppanin katsetta
0 Lapsi ei välttele katsetta, muttei myöskään aloitteellisesti katso keskustelukumppania jotain halutessaan
+1 Lapsi nostaa pikaisesti katseen keskustelukumppanin kasvoihin jotain pyytäessään
+2 Lapsi pitää katseen 2 sekuntia keskustelukumppanin kasvoissa/silmissä jotain pyytäessään.
Tämän jälkeen (käytännössä menivät jo vähän päällekkäin eli yhtä aikaa päästiin näihin) tuli nämä tavoitteet:
-1 Lapsi ei kiinnitä huomiota kun aikuinen mallittaa
0 Lapsi katsoo kun aikuinen mallittaa
+1 Lapsi yrittää jäljitellä
+2 Lapsi jäljittelee joka kerta
5v. lapsi, jolta puuttuu muutamia alkukonsonantteja. Yhtenä tavoitteena oli oppia /l/-äänne sanan alkuun. /l/-äänne onnistuu jo valmiiksi sanan keskellä.
-2 Osaan ääntää /l/-äänteen sanan alkuun 1-3 harjoitustavussa.
-1 Osaan ääntää /l/-äänteen sanan alkuun 1-5 harjoitussanassa.
0 Osaan ääntää /l/-äänteen sanan alkuun kaikissa harjoitussanoissa.
+1 Osaan ääntää /l/-äänteen sanan alkuun muistuttaessa.
+2 Osaan ääntää /l/-äänteen sanan alussa ja osaan käyttää äännettä aina spontaanissa puheessa.
Kyseessä 3. lk lapsi, jolla vaikea lukihäiriö. Ei suostu lukemaan luokassa ääneen, kirjoittamisessa tulee paljon virheitä, kaksoiskonsonantit ja sana- ja tavurajat hankalia.
Lopputulematavoite, joka mitataan terapiajakson lopussa: Lapsi edistyy ääneen lukemisessa
-1 Lapsi ei lue kenellekään ääneen tekstiä
0 Lapsi lukee ääneen kahdenkeskisessä tilanteessa
+1 Lapsi lukee ääneen luokassa
Tehtävätavoite
-2 Äiti/isä lukee lapsen kanssa ääneen 0 x viikossa
-1 äiti/isä lukee lapsen kanssa ääneen 1 x viikossa
0 äiti/isä lukee lapsen kanssa ääneen 2 x viikossa
+1 äiti/isä lukee lapsen kanssa ääneen 3 x viikossa
+2 äiti/isä lukee lapsen kanssa ääneen 4-5 x viikossa
Tehtävätavoite
-2 lapsi ei suostu harjoittelemaan tavurajoja
-1 harjoitellaan tavurajoja puheterapiassa kerran viikossa 5 min
0 harjoitellaan tavurajoja puheterapiassa kerran viikossa 10 min
+1 harjoitellaan tavurajoja puheterapiassa sekä erityisopettajalla yht 2 x 10 min viikossa
+2 harjoitellaan tavurajoja puheterapiassa, erityisopettajalla sekä kotona yht 3 x 10 min viikossa
Kokonaistavoite: saan aktiivisesti käytössä olevan kommunikaatiokeinon, kun AAC-keinojen ja kommunikaatiota edistävien apuvälineiden käyttöön totutaan eri toimintaympäristöissä vuoden aikana
Osatavoite1
-2 Tutkin jo iPadin kommunikaatio-ohjelman kategorioita. Olen saanut harvemmin kuin kerran päivässä mallia ohjelman käyttöön arkitilanteissa.
-1 Olen saanut aikaisempaa useammin mallia kommunikaatio-ohjelman käyttöön. Tunnen aiempaa paremmin sovelluksen aihepiirejä/kategorioita ja osaan etsiä itselleni mieluisia kuvia laitteelta.
0 Kommunikaatio-ohjelma on ollut käytössäni päivittäin. Osaan painaa vaihtoehtoa valikosta, kun saan mallin ja suoraa ohjausta.
+1Kommunikaatio-ohjelma käytetään useita kertoja päivässä. Osaan entistä vähemmällä ohjauksella tehdä valintoja laitteelta.
+2Kommunikaatio-ohjelma on käytössäni aina tarvittaessa. Osaan jo itsenäisesti valita kuvan laitteelta ja käyttää sitä kommunikointiin.