Tavoitteenasettelun ABC

This content is protected, please login and enroll course to view this content!

6 thoughts to “3. Oppitunti – osio 2 – Pilkotaan tavoitteet GAS-asteikolle

  • leenakristiina

    Minulla olisi tällainen case. Kohta 6v lapsi jolla erittäin niukka sanavarasto. Lapsi on saanut kansion ja yhtenä laajana tavoitteena on AAC-keinojen harjoittelu. Muodostin seuraavanlaisen Gas-tavoitteen:
    Lapsi näkee kun aikuinen mallittaa kansiosta yksittäisiä sanoja ruokailutilanteessa päiväkodissa ja /tai kotona.
    -2 Lapselle ei malliteta sanoja ruokailutilanteissa
    -1 Lapselle mallitetaan sanoja yhdessä ruokailutilanteessa viikon aikana
    0 Lapselle mallitetaan sanoja 2-3 ruokailutilanteessa viikon aikana
    +1 Lapselle mallitetaan sanoja 4 tai useammassa ruokailutilanteessa viikon aikana

    Vastaa
  • teija.santa

    Kertominen omasta kuvakalenterista
    -2 lapsi osoittaa kalenterissa olevia kuvia
    -1 lapsi nimeää kuvan yhdellä sanalla
    0 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 2-sanaisia ilmaisuja
    +1 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 3-sanaisia ilmaisuja
    +2 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 4- tai useampisanaisia ilmaisuja

    Vastaa
  • teija.santa

    Puheen selkeys -> pureskeluharjoitukset kotona
    -2 lapsi syö näkkileipää tai raakaa porkkanaa 1x viikossa
    -1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 2-3x viikossa
    0 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 4-5x viikossa
    +1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 6-7x viikossa
    +2 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa useita kertoja päivittäin

    Vastaa
  • elina.lumiaho

    Kommunikointikeinon löytyminen, jotta X opii ymmärtämään hänen elämään liittyviä asioita ja ilmaisemaan omia halujaan.

    -2 Ei kiinnitä viittomiin lainkaan huomiota.
    -1 Alkaa kiinnittää huomiota viittomiin.
    0 Oppii ymmärtämään päivittäin toistuvien asioiden viittomia, kuten ulos ja syödä ja/tai lempilelujen viittomia, kuten auto ja pallo.
    +1 Alkaa matkia viittomia.
    +2 Käyttää yhtä tai useampaa viittomaa oman halun tai tarpeen ilmaisemiseksi.

    Vastaa
    • Katja Koski

      Olipa hyvät matalan tason tavoitteet!

      Vastaa
  • leila.paavola-ruotsalainen

    Tämän 3-vuotiaan lapsen kokonaistavoitteena on lyhyesti sanottuna kiinnostuksen herättäminen vuorovaikutukseen (aloitteen tekeminen/pyytäminen ja aikuisen toiminnan jäljittely). Alla olevat pilkotut tavoitteet liittyvät jäljittelyyn:
    -2 Lapsi ei jäljittele toimintaa eikä ääntelyä, seuraa aikuisen toimintaa vain satunnaisesti ja hetkittäin, kun aikuinen jäljittelee lapsen leikkitoimintaa ja pyrkii laajentamaan sitä.
    -1 Lapsi sallii aikuisen jäljittelevän toiminnan, eikä esim. ota lelua pois aikuisen kädestä, ja pysähtyy seuraamaan aikuisen leikkiä laajentavaa toimintaa.
    0 Lapsi seurailee aikuisen leikkiä laajentavaa toimintaa ja lähtee jäljittelemään yksittäisiä ele-/leikkitoimintoja.
    +1 Lapsi seurailee aikuisen toimintaa, huomioi aikuisen suoran kommunikointialoitteen/pyynnön lähteä mukaan samaan toimintaan (esim. juodaan yhdessä leikisti kupeista, ota-anna-leikki).
    +2 Lapsi osoittaa spontaanisti kiinnostusta aikuisen toiminnasta ja lähtee jäljittelemään esim. taputusta, rummuttamista ja vähäisessä määrin jopa ääntelyä.

    Vastaa

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *