Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.
Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan tilapäisesti käyttäjän kiintolevylle. Evästeitä käytetään lähes kaikilla verkkosivustoilla, eivätkä sivustot välttämättä toimi kunnolla ilman evästeitä.
Välttämättömät evästeet liittyvät sivuston perustoiminnallisuuksiin, eikä sivusto välttämättä toimi oikein ilman niitä. Esimerkiksi tämän evästelupakyselyn vastauksen muistamiseen käytetään evästeitä. Kaikki evästeet voi poistaa käytöstä selaimen kautta ja esimerkiksi erilaiset sovellusten mainoksenesto-lisäosat estävät myös tiettyjä evästeitä.
Analytiikkaevästeitä käytetään anonyymien sivuston käyttötietojen keräämiseen. Eväste mahdollistaa käyttäjän liikkeiden seurannan eri käyttökertojen välillä, mutta ei yksittäisen käyttäjän tunnistamista.
Käytämme Google Analytics -palvelua verkkopalvelujemme käytön analysointiin ja seurantaan. Käyttötietoa kerätään evästeiden avulla, mutta tietoja ei käsitellä tai tallenneta siten, että yksittäisen käyttäjän käyttöä voitaisiin seurata.
Cookie | Domain | Type | Description | Duration |
---|---|---|---|---|
_ga | .katjakoski.fi | Analytics | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. | 2 years |
_gid | .katjakoski.fi | Analytics | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. | 1 day |
_gat_gtag_UA_85650421_1 | .katjakoski.fi | Analytics | Set by Google to distinguish users. | 1 minute |
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Mulla on asiakkaana lapsi, joka osaa nyt yhdistää K:n kaikkiin muihin vokaaleihin paitsi etuvokaaleihin. K+etuvokaali -harjoituksissa K muuntuu T:ksi. Harjoittelun haasteena on, että välillä lapsi kieltäytyy harjoituksista täysin vaikka häntä miten yritetään motivoida. Toistoja ei siis aina saada kovinkaan paljon. Mihinköhän tuo liittyy, että ongelma nyt nimenomaan etuvokaaleissa? Onko jotain erityisjippoa mitä voisi vielä kokeilla?
Mä painin nyt juuri saman ongelman kanssa yhden asiakkaani kanssa. Kaiken lisäksi hän tuottaa /k/:n hienosti aina sanan keskellä, mutta sananalkuisena tuotossa on pulmaa ja etenkin etuvokaaleihin yhdistettynä. Erityisen hankalaa on esim. “kii”.
Vinkkinä myös k-äänteen kohinan oppimiseen: “vihaisen kissan kähinä” (khh). Tämä on useammalle lapselle ollut mieluinen harjoitus ja useammat ovatkin oppineet “kähisemään” tämän mielikuvan avulla. Tästä on sitten siirrytty yhdistämään kähinää vokaaleihin: khaa, khee jne, kuten sinun videossasi, Katja!
Minulle tuli oikein sopivasti nyt syksyllä terapiaan uusi asiakas, jolta puuttuivat /k/ ja /s/ -äänteet. Kielen tietoinen vetäminen taaksepäin ei onnistunut ja siitä lähdettiin liikkeelle. Nyt muutamien kertojen jälkeen ollaan menossa /k/:n yhdistämisessä vokaaleihin (kuu, kukkuu ja koo saatiin onnistumaan viimeksi). Oikein hyvin tämän lapsen kohdalla toimivat Katjan vinkit ja mukavasti on harjoittelussa edistytty!
Kuristusharjoitus oli uusi ja varmasti monesta lapsesta hauska.
Mulla ollut muutama isompi lapsi terapiassa, joilla edelleen sitkeästi k puuttunut. Heille juuri tuo talouspaperilla/sideharsolla vetäminen on hyvin antanut idean kielen paikasta takana ja päästy nopsasti eteenpäin.
Konstit on monet. Tuo /h/-äänteen käyttö on auttanut usein. Kaikki lapset ei anna ottaa kielestä kiinni.
Hauska tuo kuristusharjoitus 🙂 Kielen työntäminen sormella taaksepäin on toiminut.
Hyviä uusia vinkkejä jotka pääsevät käyttöön sellaisen lapsen kanssa, jonka kohdalla /k/:n kanssa on jumitettu jo pitkään!
Tosi mukavia ja monipuolisia vinkkejä nämä. Asiakkaallani huomasin, että hän nimenomaan sinnikkäästi nostaa kieltä vaikka sitä tuetaan apuvälineellä (sormella). Oikein kiemurtelee kielen sieltä ylös jostain välistä. Asiakas on etänä, joten koen tosi hankalaksi sen kun itsellä näkyvyys suuhun on heikko ja vanhempi kokee epävarmuutta havainnoinnissa ja fyysisessä ohjaamisessa. Olemme harjoitelleet aiemmin jo osittain tavuja, koska jostain syystä KII onnistuu jo. Muuten korvautuu sitkeästi /t/:llä. Nyt kyllä palataan ihan perusasioihin, jotta lapsi itse pääsee tarkemmin kärrylle mihin liikettä haetaan ja saa kieltä taaksevetävät lihakset aktivoitua.
Hyviä vinkkejä taas 🙂 Kohinan löytymiseen hyvä mielikuva on myös lohikäärmeen tulen syöksemisen ääni. Kosketusvihje on ollut aina superhyvä ja tehokas- Lapset tosiaan usein itsekin ottavat sen käyttöön siten, että vielä yleistysvaiheessakin, jos /k/ meinaa jossain sanassa olla hankala, he itse saattavat muistuttaa itseään kosketuksella oikeasta ääntöpaikasta, jolloin sanakin lopulta ääntyy oikein.
Kiitos uusista vinkeistä – kuristusotetta voin kokeilla sitten seuraavalla K:ta opettelevalla asiakkaalla… 🙂 Olen tähän mennessä hyötynyt eniten K:n kosketusvihjeestä, jota lapset alkavat tosiaan itsekin käyttää nopeasti muistutuksena.
Kielen taakse vetäminen on ollut haasteena, tuo kielestä vetäminen olikin uusi juttu. Kielen sisälle työntäminen on lapsesta tuntunut ikävältä, tämä on mieluisampi. Kiitos siis!