Lukijan kysymys: Mikä pulma lapsella on – dyspraksia, dysartria vai fonologinen ongelma?

Lukija kysyy: Mikä haaste asiakkaalla (3v) on, kun hän pystyy toistaessa tuottamaan sanoja selkeästi mutta spontaanipuhe on huomattavan epäselvää ja puheessa paljon ns. lapsen omia sanoja?

Tämä on hyvä kysymys, ja tärkeä erotusdiagnostiikan kannalta.

Lapsellahan voi olla nyt kolme pulmaa tai sitten sekoitus näistä pulmista:

1) Fonologinen ongelma
2) Dyspraksia
3) Dysartria.

Lapset istuvat auton takana

Ennen kuin voisin vastata tähän kysymykseen minun pitäisin nähdä kaksi asiaa:

1. Miten lapsi ylipäätänsä puhuu: miltä motoriikka näyttää, onko leuassa hallintaa, toimiiko huulio kunnolla ja asianmukaisesti, onko kieli ja leuka eriytyneet?

Jos motoriika on ok, lapsella on fonologinen ongelma, ja hänen kanssaan pitää harjoitella fonologisen pulman kuntouttamiseen tarkoitettuja harjoituksia (miniparierottelu, auditiivinen hahmottaminen ym…)

Jos ei ole, häntä pitää kuntouttaa motorisena ongelmana ja käyttää menetelmiä jotka on tarkoitettu motoristen pulmien kuntoutukseen (esim. OPT, PROMPT, kosketusviheet, DTTC…).

2. Paraneeko tuotto siksi että lapsi katsoo sinun kasvojasi ja seuraa mitä teet tai kun hidastatte puhetta, vai paraneeko se spontaanisti ilman hidastamista ym…

Dyspraktisen lapsen on vaikea toistaa puhetta ja tuotos usein huononee spontaanissa puheessa. Dyspraktinen lapsi kuitenkin hyötyy siitä että hän katsoo kuntouttajaa kasvoihin ja että puhetta pilkotaan voimakkaasti, ja että puhetta tuetaan vielä manuaalisesti koskettamalla kasvoihin. Dyspraktisen lapsen pitää harjoitella puheen sarjoittamista ja erilaisten puheliikkeiden tekemistä peräkkäin.

Dysartrisen lapsen on helppo toistaa puhetta, ja tuotos paranee spontaanissa puheessa kun lapsi keskittyy kovasti puheeseen. Dysartrinen lapsi hyötyy myös kasvoihin katsomisesta. Hänen ensisijaiset kuntoutusmenetelmät ovat lihasten vahvistaminen, hengitystuen harjoitteleminen ja puheen hidastaminen sekä puhumiseen keskittyminen.

Joten ihan tarkkaan en osaa sanoa mikä lapsella on kun en ole häntä tavannut. Jos haluat, voi tuoda Havainnointikoulutukseen tai Havainnoidaan lisää koulutukseen hänet näytille ja mietitään mistä on sitten loppujenlopuksi kyse 🙂

Leave a Comment