Lukijan kysymys: Miten yksinkertaistaa terapian suunnittelua?

Sain sähköpostiini jälleen ihan mahtavan kysymyksen tämän palstan lukijalta:
“Miten yksinkertaistaa terapian valmistelua? Ettei joka kerta tarvitsisi miettiä päätä puhki, mitä tällä kertaa tehdään. Auttaako tässä selkeät ja rajatut tavoitteet, tietyt luottomatskut vai jokin muu?”

Pidimme alkuvuonna HR-päällikkömme Janne Jokelaisen kanssa meidän Äännekoulun työntekijöille ajanhallintaan liittyvän workshopin, joten tämä kysymys tuli nyt kuin tilauksesta sillä olen juuri miettinyt omien terapeuttiemme kanssa tätä teemaa. (Oli muuten todella pidetty koulutus!)

Tässä siis muutamia tärkeimpiä asioita mitkä voivat auttaa helpottamaan terapian suunnittelua.

1) Suunnittele pikaisesti seuraava terapia jo heti edellisen terapian lopussa.

Kun kirjaat edellisen terapian, kirjaa itsellesi ylös mitä asiaa ensi kerralla on syytä katsoa tarkemmin. Laita itsellesi ylös mitä materiaalia täytyy olla valmisteltuna, tai mitä tarvikkeita tulisi olla mukana. Kun olet juuri pitänyt terapian, sinulla on selkeämpi kuva mitä pitää seuraavalla kerralla tehdä. Jos yrität muistella sitä vaikka seuraavan viikon alussa, voi olla että on hankala hahmottaa mitä asiakkaan kanssa pitikään tehdä.

2) Tiedä mitä olet tekemässä.

Suurin osa oman terapioiden suunnittelupulmista johtuu siitä, etten vaan tiedä mitä olen tekemässä. Siksi Äännekoulussa me olemme tehneet valmiita hierarkioita terapiaan, eli ihan valmiita polkuja mitä harjoitellaan ja missä vaiheessa. Tämä helpottaa selvästi terapian suunnitteluja. Käy siis koulutuksia, ja pyri hahmottamaan itsellesi millaisia polkuja terapian tulisi kulkea.

Esimerkiksi itsellä on rakentunut kouluttautumisen mukana todella tarkka kuva esimerkiksi syömisterapian tai epäselvän puheen terapian eri vaiheista. Terapioita ei tarvitse niinkään enää suunnitella, kuljen eteenpäin polkua joka minulla jo on. Tästä esimerkkinä on esimerkiksi se, että on ihan turha harjoitella lapsen kanssa viittomista, jos hän ei katso minua ja vielä lähde matkimaan minua. Silloin suurin osa terapiasta käytetään siihen, että harjoitellaan matkimista.

Lue lisää: Lukijan kysymys: Terapeutin must-have materiaalit!

3) Ennen käyntiä katso mikä on tavoite.
Kun suunnittelet terapiaa, katso ensin mikä on tavoite. Jos olet kirjannut itsellesi selkeän tavoitteen (esim. kuolaamisen vähentyminen, leikkisanavaraston kartuttaminen, matkimistaitojen oppiminen), se auttaa sinua valitsemaan tekemistä.

4) Terapiassa voi tehdä monta kertaa samaa asiaa.
Onko sinulla käsitys että hyvää terapiaa on vain sellainen, johon on aina uutta matskua olemassa? Ei ole. Tee samoja juttuja uudestaa ja uudestaan. Toistot kehittävät lasta ja sinun on helpompi suunnitella tekemisiäsi.

5) Rajaa aikaa eri tavoitteiden mukaan.
Onko asiakkaallasi monenlaista pulmaa? Mikä on pääpulma? Mikä pienempi? Kauanko aikaa menee päiväkodin/kodin/koulun jututtamiseen? Tällä tavalla voit hahmottaa terapiakäynnin aikaa: 45 minuutissa ehdit keskittyä 20 minuuttia pääpulmaan, 10 minuuttia sivupulmaan ja 10 minuuttia menee yhteistyötahojen jututtamiseen/järjestäytymiseen/kuulumisten vaihtoon. Näin sinun täytyy itseasiassa suunnitella vain 30 minuutin toiminnat. Muista kohta 4. Voit pelata saman pelin uudestaan, voit ottaa uudestaan toissaviikon juttuja.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle apua!

Jätä kommentti