This content is protected, please login and enroll course to view this content!

3 thoughts to “Motorisen eriytymisen hierarkia

  • petra.laurema

    Asiakkaani huulion-kielen-leuan alueen toiminta on hyvin dyspraktista. Tällä hetkellä harjoittelemme labiaaliäänteitä . Leuan ja kielen toimintaan ollaan nyt miettimässä sopivaa apuvälinettä.

    Vastaa
  • anna-leena.widell

    Minulla on tällä hetkellä kaksi asiakasta, joiden kuntoutuksen tavoitteisiin perhe toivoi toiselle lapselle “lentää” sanan oppimista ja toisessa perheessä lapsen omassa nimessä on L-äänne ja toiveena lapsella oli oman nimen sanomisen oppiminen. Näillä kahdella lapsella leuka liikkuu edelleen suurella liikkeellä vapaassa puheessa ja olemme melko kauan molempien kanssa työstäneet molempien leukaa pysymään paikallaan ja se on molemmille todella haasteellista myös sen vuoksi, että molemmilla lapsilla kehitysvammadiagnoosi. Päädyimme toisen perheen kanssa harjoittelemaan “entää” -ilmaisua. joka selvensi lapsen aikaisemmin käyttämää “än” -tyyppistä ilmaisu lentää-sanasta ja jatkoimme muuten edelleen huulioäänteillä ja toisen perheen kanssa lapsen kanssa on harjoiteltu oman nimen helpompaa muotoa ja lisäksi oman nimen tarkentamista viittoma-aakkosilla ja keskitymme edelleen myös huulioäännesanoihin. Näin saimme tavoittetta pilkottua ja emme harjoittele vielä liian vaikeita asioita. Aikaisemmin olisin saattaanut lähteä harjoittelemaan l-äännettä liian aikaisin. Erityisesti kehitysvammaisten lasten kanssa olen pyrkinyt laajentamaan lapsen puheilmaisua myös helponneituilla/puhekielisillä sanoilla tutuissa arkipäivän tilanteissa, joita lapsi saa nopeasti käyttöönsä, esim paa kii, mee poi, avaa tää jne. Riemullinen oli ollut erään perheen tilanne, kun äiti kertoi lapsen eräänä päivänä sanoneen koko perheen yllätykseksi “paa kii” ja osoittavan telkkaria, josta sisko oli katsonut hänen mielestään tyhmää ohjelmaa. Telkkari olikin sitten laitettu kiinni ja perhe oli leikkinyt yhdessä, mitä kaikkea voikaan laittaa kiinni lapsen komentaessa j ja osoittaessa “paa kii”, valot, ovet, kannet ja suut, : )

    Vastaa
  • emma.savolainen

    Minulla on työkokemusta vielä niukasti, mutta mieleeni tuli eräs pitkän harjoitteluni työpaikassa ollut asiakas. Asiakas tuli l-harjoitteluun. Lapsi korvasi l:n sitkeästi v:llä. Tämän asiakkaan leuan ja kielen liikkeissä oli vielä eriytymättömyyttä. Hänellä l-äänteen harjoittelu oli työlästä, sillä kielen noustessa ylöspäin myös leuka meni kiinni. Näin jälkeenpäin ajatellen olisimme voineet harjoitella ja painottaa vieläkin enemmän kielen ja leuan liikkeiden eriytymiseen tähtääviä harjoituksia.

    Vastaa

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *