5 +1 vinkkiä kasvomaskien käyttöön terapiatyössä

Miten lasien huurustuminen estetään maskeja käytettäessä? Onko kangasmaskista hyötyä? Meillä Äännekoulun puheterapeutit ovat siirtyneet maskien käyttöön lähes jokaisen asiakkaan kanssa. Mutta mitkä maskit ovat olleet ne parhaat ja toimivat? Entä mistä on tutkimuksen mukaan oikeasti hyötyä? Tässä siis TOP 5 vinkkiä kasvomaskien kanssa toimimiseen: 1. Kangasmaskista voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Täytyy myös […]

Read more
Voiko raudanpuuteanemia (alhainen ferritiini) aiheuttaa pulmia lapsen kehityksessä?

Raudanpuuttesta ja lasten kehityksestä on tehty Cochrane katsaus vuonna 2013 Olen törmännyt useisiin keskusteluihin viimeisien vuosien aikana ferritiinistä (varastoraudasta) ja lasten kehityksestä. Meille Äännekouluunkin on tippunut muutama Kela-asiakas, joiden perheillä on henkilökohtainen kokemus siitä, että pitkäkestoinen rautavarastojen täyttäminen lapsilla on parantanut lapsen kykyä oppia puhumaan ja liikkumaan. Tutkijataustani takia olipa siis pakko selvää siitä, onko näiden kokemusten […]

Read more
Mitä neuvoja antaisit vanhemmille, joilla on syömispulmainen lapsi?

Yksi tärkeimmistä neuvoista syömiseen on se, että lapsella täytyy olla hyvä ruokailurytmi Minulla käy melkein viikottain vastaanotolla lapsia joilla on syömisen kanssa pulmia. Lapsia on monenlaisia: pieniä imetyksestä kiinteisiin siirtyviä, isompia nirsoilijoita ja lapsia joilla on motorisia tai rakenteellisia haasteita pystyä syömään. Suurin osa terapeuteista kuitenkin näkee aika harvoin syömispulmaisia lapsia, ja siksi on luonnollista että […]

Read more
Puheterapeuttinen arviointi etänä: tutkimuksia, hyviä käytäntöjä ja vinkkejä

Äännekoulussa olemme tehneet puheterapeuttisia arviointeja etänä jo pitkään. Arviointi varmasti kuitenkin mietityttää montaa puheterapeuttia. Miten asiakkaan olemusta ja toimintaa voi arvioida, jos voi nähdä asiakkaasta vain kasvot? Miten testeistä saa luotettavan kuvan, jos toisessa päässä vanhempi voi ohjailla lapsen toimintaa? Miten testiä voi käyttää, jos siinä pitäisi toimia myös esineiden kanssa (esim. Lumiukko tai Reynell)? […]

Read more
Miten puheterapiassa käytetyt kamat puhdistetaan?

Puhemotoriikan perusteet verkkokurssilla oli seuraavanlainen pohdinta (kurssilla on siis mahdollista kommentoida ja keskustella video-oppituntien alapuolella, jossa onkin monenlaista kivaa ajatusta siitä miten kurssilaiset tekevät puhemotorista kuntoutusta): “Muuten olen sitä mieltä, että hygieniasta puhutaan aivan liian vähän (lue: ei ollenkaan), kun keskustellaan suunsisäisten apuvälineiden käytöstä. Suoraan sanoen mietin hyvin hyvin hyvin tarkkaan, milloin, missä tilanteessa ja […]

Read more
Tutkimus: Miten kielijänteen leikkaus vaikuttaa epäselvään puheeseen?

Olen pyrkinyt tasaisesti keräämään kielijänteeseen liittyviä tutkimuksia. Näitä tutkimuksia löytyy esimerkiksi SpeechBite – verkkosivuilta joka on tarkoitettu erilaisten hoitomenelmien tietopankiksi puheterapeuteille. Sieltä löytyikin mielenkiintoinen artikkeli liittyen kielijänteeseen ja artikulaatiovirheiden korjaantumiseen: Effectiveness of tongue‐tie division for speech disorder in children (Yasuo Ito, Toshimitsu Shimizu, Tomomi Nakamura, Chie Takatama, Pediatrics International 2015 57(2): 222-226) Tutkimuksessa tarkasteltiin kielijänneleikkauksen vaikutusta artikulaatiopulmiin. […]

Read more
Mitä Faceformer koulutuksesta jäi käteen?

Tämän artikkelin on kirjoittanut yhdessä Äännekoulun puheterapeutit Katja Koski ja Reetta Baldin. Viime viikolla meillä oli ilo saada Suomeen Faceformer välineen kouluttajat Sabine ja Klaus Berndsen. Faceformer on laite, jolla voidaan vahvistaa huuliosulkua, kielen oikeaa lepoasentoa ja oikeaoppista nielaisua. Mitä uutta opimme koulutuksessa? Hyvää mielestämme oli erityisesti se, että koulutuksessa painotettiin sitä, että harjoituksia tehdään […]

Read more
Onko kielen sivuttaisheiluttelusta hyötyä?

Kaikki meistä on varmasti tehnyt sitä. Heilutellut kieltä suupielestä toiseen lapsen kanssa. Ja tehnyt lehmänkelloa tai pellen huulia. Mutta miksi? Ja kuntouttaako se ketään? Pohditaanpa tätä. Tutkimuksen mukaan oraalimotoriset harjoitukset eivät kuntouta koska puheessa tarvitaan äänteestä toiseen siirtymistä, ei yksittäisiä äänteitä Lass & Pannbacker (2008) tekivät kirjallisuuskatsauksen oraalimotorisien harjoituksien käytöstä puheterapiassa ja totesivat että pelkät […]

Read more
Helppo tapa mitata puheen ymmärrettävyyttä

Olin viime viikolla Dr. Edythe Strandin pitämässä dysartriaa käsittelevässä koulutuksessa, jossa hän neuvoi helpon tavan mitata puheen ymmärrettävyyttä. Tämä on täysin subjektiivinen mittari, eli on tärkeää että sen suorittaa alussa, terapian keskellä ja lopuksi sama henkilö. Tämän henkilö pitäisi olla muu kuin terapeutti. Se voi olla vanhempi, tai vaikka joku päiväkodin henkilöstöstä. Yksinkertainen puheen ymmärrettävyyden […]

Read more
Tutkimusartikkeli: Onko orakojeesta hyötyä?

Sain erittäin mielenkiintoisen kysymyksen lukijalta: ” Onko orakojeista oikeasti hyötyä?” Mikä on orakoje?   Oraalimotorinen aktivaattori (ORA-kojeita) eli suunsisäisiä kielen liikkeitä aktivoiva on suuhun laitettava yleensä puheterapeutin suunnittelema, hammaslääkärin yksilöllisesti tekemä laite, joka laitetaan kiinni ylähammasvalliin vähän niinkuin hammasraudat. ORA-kojeen kuitenkin saa irti, eikä se ole pysyvä laite vaan sitä pidetään suussa esimerkiksi puheterapiaharjoittelun aikana. […]

Read more