Miten puheterapiassa käytetyt kamat puhdistetaan?

Puhemotoriikan perusteet verkkokurssilla oli seuraavanlainen pohdinta (kurssilla on siis mahdollista kommentoida ja keskustella video-oppituntien alapuolella, jossa onkin monenlaista kivaa ajatusta siitä miten kurssilaiset tekevät puhemotorista kuntoutusta): “Muuten olen sitä mieltä, että hygieniasta puhutaan aivan liian vähän (lue: ei ollenkaan), kun keskustellaan suunsisäisten apuvälineiden käytöstä. Suoraan sanoen mietin hyvin hyvin hyvin tarkkaan, milloin, missä tilanteessa ja […]

Read more
Tutkimus: Miten kielijänteen leikkaus vaikuttaa epäselvään puheeseen?

Olen pyrkinyt tasaisesti keräämään kielijänteeseen liittyviä tutkimuksia. Näitä tutkimuksia löytyy esimerkiksi SpeechBite – verkkosivuilta joka on tarkoitettu erilaisten hoitomenelmien tietopankiksi puheterapeuteille. Sieltä löytyikin mielenkiintoinen artikkeli liittyen kielijänteeseen ja artikulaatiovirheiden korjaantumiseen: Effectiveness of tongue‐tie division for speech disorder in children (Yasuo Ito, Toshimitsu Shimizu, Tomomi Nakamura, Chie Takatama, Pediatrics International 2015 57(2): 222-226) Tutkimuksessa tarkasteltiin kielijänneleikkauksen vaikutusta artikulaatiopulmiin. […]

Read more
Mitä Faceformer koulutuksesta jäi käteen?

Tämän artikkelin on kirjoittanut yhdessä Äännekoulun puheterapeutit Katja Koski ja Reetta Baldin. Viime viikolla meillä oli ilo saada Suomeen Faceformer välineen kouluttajat Sabine ja Klaus Berndsen. Faceformer on laite, jolla voidaan vahvistaa huuliosulkua, kielen oikeaa lepoasentoa ja oikeaoppista nielaisua. Mitä uutta opimme koulutuksessa? Hyvää mielestämme oli erityisesti se, että koulutuksessa painotettiin sitä, että harjoituksia tehdään […]

Read more
Onko kielen sivuttaisheiluttelusta hyötyä?

Kaikki meistä on varmasti tehnyt sitä. Heilutellut kieltä suupielestä toiseen lapsen kanssa. Ja tehnyt lehmänkelloa tai pellen huulia. Mutta miksi? Ja kuntouttaako se ketään? Pohditaanpa tätä. Tutkimuksen mukaan oraalimotoriset harjoitukset eivät kuntouta koska puheessa tarvitaan äänteestä toiseen siirtymistä, ei yksittäisiä äänteitä Lass & Pannbacker (2008) tekivät kirjallisuuskatsauksen oraalimotorisien harjoituksien käytöstä puheterapiassa ja totesivat että pelkät […]

Read more
Helppo tapa mitata puheen ymmärrettävyyttä

Olin viime viikolla Dr. Edythe Strandin pitämässä dysartriaa käsittelevässä koulutuksessa, jossa hän neuvoi helpon tavan mitata puheen ymmärrettävyyttä. Tämä on täysin subjektiivinen mittari, eli on tärkeää että sen suorittaa alussa, terapian keskellä ja lopuksi sama henkilö. Tämän henkilö pitäisi olla muu kuin terapeutti. Se voi olla vanhempi, tai vaikka joku päiväkodin henkilöstöstä. Yksinkertainen puheen ymmärrettävyyden […]

Read more
Tutkimusartikkeli: Onko orakojeesta hyötyä?

Sain erittäin mielenkiintoisen kysymyksen lukijalta: ” Onko orakojeista oikeasti hyötyä?” Mikä on orakoje?   Oraalimotorinen aktivaattori (ORA-kojeita) eli suunsisäisiä kielen liikkeitä aktivoiva on suuhun laitettava yleensä puheterapeutin suunnittelema, hammaslääkärin yksilöllisesti tekemä laite, joka laitetaan kiinni ylähammasvalliin vähän niinkuin hammasraudat. ORA-kojeen kuitenkin saa irti, eikä se ole pysyvä laite vaan sitä pidetään suussa esimerkiksi puheterapiaharjoittelun aikana. […]

Read more
Hirvittääkö GAS-tavoitteiden vääntäminen?

Hätääntynyt kollega otti yhteyttä minuun liittyen Kelan uuteen palvelukuvaukseen vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapioista. Hän oli käynyt jo kaksi koulutusta liittyeen GAS-tavoitteisiin, mutta nyt kun ne palvelukuvauksessa tulivat pakolliseksi, niiden käyttöönotto hirvitti. Kelan uudet sopimukset ovat todella tiukat ja niihin liittyy monenlaista uhkasakkoa. Me terapeutit toki haluamme toteuttaa palvelukuvausta niin kuin se on kirjoitettu. En ihmettele […]

Read more
3 virheellistä liikettä, joita epäselvä puhuja tekee leuallaan ( ja mitä tehdä niille!)

Havainnointikoulutuksessa minulle tuotiin eteen mielenkiintoinen keissi. Hän oli noin kymmenvuotias lapsi, jonka puhe oli sokeltavaa, epäselvää ja rytmitöntä. Kuntouttava puheterapeutti koki olevansa hyvin hukassa siitä, mitä tälle lapselle pitäisi tehdä. Havainnoin heti yhden asian. Lapsi piti leukaa täysin liikkumattomana, suupieliä vähän hymyssä puhuessaan. Selvitä ensin mikä on pielessä… Leuan oikea perusliike pitäisi olla ylös-alas suoraan […]

Read more
Mielenkiintoinen tutkimus: Voiko ensin oppia tuottamaan oikean äänteen, ennen kuin oppii kuulemaan sen?

Aasialaisia kieliä (Japani, Kiina ja Korea) puhuvat ihmiset usein eivät kuule /l/ ja /r/ äänteen eroja, ja siksi käyttävät /l/ äännettä /r/ äänteen tilalta. Tämä aiheuttaa paljon kommunikaatiopulmia. Yleensä tutkimusasetelmat lähtevät siitä, että ihmisen täytyy kuulla eri äänteiden ero, ennen kuin heille voi opettaa uuden ääntymätavan. Usea tutkimus on kuitenkin havainnut, että Japania, Koreaa tai Kiinaa […]

Read more