Tavoitteenasettelun ABC

This content is protected, please login and enroll course to view this content!

15 thoughts to “3. Oppintunti – Osio 3. Tehtävät

  • VirpiSa

    Lopputavoite on, että lapsi oppii lukemaan. Tehtävätavoitteena, että lapsi oppii tunnistamaan ja nimeämään kirjaimet.
    -2 opin tunnistamaan ja nimeämään alle puolet kirjaimista
    -1 opin tunnistamaan ja nimeämään vähintään puolet kirjaimista
    0 opin tunnistamaan ja nimeämään kaikki kirjaimet
    +1 opin yhdistämään ja lukemaan avustettuna 2 kirjaimisia tavuja
    +2 opin yhdistämään ja lukemaan itsenäisesti 2 kirjaimisia tavuja.

    Vastaa
    • Katja Koski

      Super!

      Vastaa
  • SariN

    GAS-tavoite 1: T nimeää kaikki kirjaimet tarkasti
    Lähtötaso -2 T nimeää 18 / 23 kirjainta
    Taso -1 T nimeää 19-22 kirjainta
    Tavoitetaso 0 T nimeää kaikki 23 kirjainta

    Gas-tavoite 2: T nimeää kirjaimet sujuvasti / nopeammin
    Lähtötaso -2 T nimesi kirjaimet ajassa 1min 25 s
    Taso -1 T nimeää kirjaimet nopeammin kuin alussa, mutta aikaa kuluu yli minuutti
    Tavoitetaso 0 T nimeää kirjaimet noin 1 minuutin aikana
    Taso + 1 T nimeää kirjaimet alle minuutissa, mutta aikaa kuluu yli 30 s
    Taso +2 T nimeää kirjaimet 30 s kuluessa

    Alussa T:n kanssa nimettiin kirjaimet LUKIVA-arvioinnin kirjaintaululla ja nimeämisen aika mitattiin. Jakson lopussa arviointi uusitaan samalla tavalla.

    Vastaa
    • Katja Koski

      Miltä Sari tuntui tehdä tällainen tavoite?

      Vastaa
  • leenakristiina

    Laitoinkin vahingossa tuonne edelliselle sivulle, mutta tässä uudestaan..
    Minulla olisi tällainen case. Kohta 6v lapsi jolla erittäin niukka sanavarasto. Lapsi on saanut kansion ja yhtenä laajana tavoitteena on AAC-keinojen harjoittelu. Muodostin seuraavanlaisen Gas-tavoitteen:
    Lapsi näkee kun aikuinen mallittaa kansiosta yksittäisiä sanoja ruokailutilanteessa päiväkodissa ja /tai kotona.
    -2 Lapselle ei malliteta sanoja ruokailutilanteissa
    -1 Lapselle mallitetaan sanoja yhdessä ruokailutilanteessa viikon aikana
    0 Lapselle mallitetaan sanoja 2-3 ruokailutilanteessa viikon aikana
    +1 Lapselle mallitetaan sanoja 4 tai useammassa ruokailutilanteessa viikon aikana

    Vastaa
  • leenakristiina

    Mietin että olisko järkevämpää että mallitusta tapahtuisikin erilaisissa tilanteissa, eli että tavoite olisi ensin yhdessä, sitten kahdessa, sitten kolmessa jne erilaisessa arjen tilanteessa… Vai tuo yllä oleva yhden tilanteen tavoite?

    Huomaan että kun keskittyy vain tähän tavoitteen muotoilemiseen, niin meinaa unohtua pohtia myös että mikä on oikeesti tarkoituksenmukaista.

    Vastaa
  • Katja Koski

    Moi Leena! Hyvä havainto toi, että tarkoituksenmukaisuus tukee sitä perheen sitoutumista varmasti tavoitteeseen. Toisaalta taas mallituksen määrää voi mitata musta monella tasolla: 1) tilanteiden määrä 2) kerrat/viikossa 3) kuinka pitkään tilanteessa mallitetaan ts. tehdäänkö yksi kuvan osoitus, vai mallitetaanko koko tilanteen ajan. Kysymys kuuluukin nyt, 1) mikä on helpointa asiakkaan ympäristölle näistä (puhutaan ns. low hanging fruit – mikä onnistuu helpoiten) tai 2) mikä hyödyttää lasta eniten (monenlaiset tilanteet, tai yhdessä tilanteessa harjoittelu). Jos tätä pohtisin omien asiakkaitteni kautta, uskoisin että kun se mallitus liitetään nyt tähän yhteen spesifiin tilanteeseen, se on helposti hallittavissa ja ympäristön on se helppo saada haltuun. Sähän voit sit kun tämä alkaa toimimaan, tehdä uuden tavoitteen siitä, että nyt pitäisi mallittaa useammassa tilanteessa. Tällaisia pohtien, Katja

    Vastaa
  • emilia.ginstrom

    Tavoitteet ovat 4v tytölle. Hän syö hyyyvin valikoidusti ja on juuri saanut kansion.

    Tavoite: Minä käyttäisin kansiota enemmän oma-aloitteisesti
    -2 Minä en halua käyttää kansiota itse
    -1 Minä käytän kansiota itse pari kertaa viikossa
    0 Minä käytän kansiota itse kerran päivässä
    +1 Minä käytän kansiota itse useammin kuin kerran päivässä
    +2 Minä käytän kansiota itse hyvin usein joka päivä

    Tavoite: Maistan uusia ruokalajeja
    -2 En maista mitään uutta
    -1 Maistan 1-3 uutta lajia
    0 Maistan 4-6 uutta lajia
    +1 Maistan 7-9 uutta lajia
    +2 Maistan 10+ uutta lajia

    Vastaa
  • Jetta

    Laitan kolme tavoitetta, kun innostuin. Kokonaistavoitteena on ilmaisutaitojen kehittyminen, vastavuoroisuuden lisääntyminen ja ymmärtämistaitojen parantuminen.

    Tavoite 1: Käytän kuvakortteja ilmaisun tukena
    -2 En käytä kuvakortteja ilmaisemaan itseäni
    -1 Käytän kuvakortteja ilmaisemaan itseäni yhdessä paikassa
    0 Käytän kuvakortteja ilmaisemaan itseäni kahdessa paikassa
    +1 Käytän kuvakortteja ilmaisemaan itseäni kolmessa paikassa
    +2 Käytän kuvakortteja ilmaisemaan itseäni neljässä tai useammassa paikassa

    Tavoite 2: Toimin uimahallissa ohjeiden mukaan
    -2 En osaa toimia uimahallissa ohjeiden mukaan
    -1 Osaan toimia uimahallissa kuvallisen ja suullisen ohjeen mukaan
    0 Osaan toimia uimahallissa kuvallisen ohjeen mukaan
    +1 Osaan toimia uimahallissa suullisen ohjeen mukaan
    +2 Osaan toimia uimahallissa ilman kuvallista tai suullista ohjetta

    Tavoite 3: Kerron itsestäni asioita vieraalle himiselle kysyttäessä (esim. nimi, ikä, syntymäpäivä, osoite, perhe)
    -2 En kerro itsestänii asioita vieraalle ihmiselle kysyttäessä
    -1 Kerron itsestäni yhden asian vieraalle ihmiselle kysyttäessä
    0 Kerron itsestäni kaksi asiaa vieraalle ihmiselle kysyttäessä
    +1 Kerron itsestäni kolme asiaa vieraalle ihmiselle kysyttäessä
    +2 Kerron itsestäni neljä tai useamman asian vieraalle ihmiselle kysyttäessä

    Vastaa
  • Sanna

    Lopputulematavoite: sanavaraston lisääntyminen, aktiivisen sanavaraston lisääntyminen; korvaavien tukikeinojen hyödyntäminen.

    Tehtävätavoite: Osaan ilmaista, että minulla on nälkä tai jano, ja osaan kertoa, mitä haluan juoda. (Ajatuksena, että tämä tavoite on saavutettu viimeistään kuntoutusjakson päättyessä.)

    GAS:
    -2: Ilmaisen nälkääni/janoani yksisanaisesti (“ruokaa”/”hiki”). En käytä juoman valinnassa hyväkseni kuvatukea.
    -1: Ilmaisen nälkääni/janoani yksisanaisesti (“nälkä”/”jano”) kuvatuen avulla. Tuettuna osaan välillä tehdä juoman valinnan kuvatuen avulla.
    0: Osaan ilmaista nälkääni/janoani lausetasoisesti kuvatuen avulla. Osaan valita juomani itsenäisesti kuvatuen avulla.
    +1: Osaan ilmaista nälkääni/janoani lausetasoisesti kuvatuen avulla . Osaan valita juomani useimmiten itsenäisesti, ilman kuvatukea.
    +2: Osaan ilmaista nälkääni/janoani lausetasoisesti enkä tarvitse asian ilmaisemiseen kuvatukea. Osaan valita juomani aina itsenäisesti, ilman kuvatukea.

    Vastaa
  • teija.santa

    Siirrän tuolta edelliseltä sivulta GASsit tähän:)
    Kertominen, apuna oma kuvakalenteri
    -2 lapsi osoittaa kalenterissa olevia kuvia
    -1 lapsi nimeää kuvan yhdellä sanalla
    0 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 2-sanaisia ilmaisuja
    +1 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 3-sanaisia ilmaisuja
    +2 lapsi käyttää kuvan yhteydessä 4- tai useampisanaisia ilmaisuja

    Vastaa
  • teija.santa

    Puheen selkeys -> pureskeluharjoitukset kotona
    -2 lapsi syö näkkileipää tai raakaa porkkanaa 1x viikossa
    -1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 2-3x viikossa
    0 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 4-5x viikossa
    +1 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa 6-7x viikossa
    +2 lapsi syö näkkäriä tai porkkanaa useita kertoja päivittäin

    Vastaa
  • elina.lumiaho

    Tehtävätavoite: Kuvapäiväkirjan täyttäminen ja sen avulla lapsen kanssa keskustelu. (Tavoite päiväkotiin, perhe hoitaa jo oman osuutensa.)
    Lopputulematavoite: Osaa kertoa kotona päiväkotipäivästään.

    -2 Kuvapäiväkirjaan ei piirretä päiväkotipäivän tapahtumia.
    -1 Kuvapäiväkirjaan piirretään muutaman kerran viikossa.
    0 Kuvapäiväkirjaan piirretään 4-5 x viikossa ja sen avulla pysähdytään keskustelemaan lapsen kanssa vähintään kerran viikossa.
    +1 Kuvapäiväkirjaan piirretään 4-5 x viikossa ja sen avulla pysähdytään keskustelemaan lapsen kanssa useammin kuin kerran viikossa.
    +2 Kuvapäiväkirjaan piirretään päivittäin ja sen avulla pysähdytään keskustelemaan lapsen kanssa päivittäin.

    -2 Ei osaa kertoa päiväkotipäivästään lainkaan.
    -1 Osaa kertoa kuvapäiväkirjan avulla aikuisen tuella päiväkotipäivästään.
    0 Osaa kertoa kuvapäiväkirjan avulla päiväkotipäivästään.
    +1 Osaa kertoa kysyttäessä ilman kuvien apua.
    +2 Kertoo spontaanisti ilman kuvien apua.

    Vastaa
  • leila.paavola-ruotsalainen

    Tehtävätavoite: Totutellaan kotona kertomaan kuulumisista lähtien liikkeelle vihkoon laitetuista kuvista siitä, mitä puheterapiassa on tehty. Samassa vihkossa on toisinaan kuvattu myös eskaripuuhia. (Kuulumisten kerrontaa harjoitellaan myös puheterapiassa tarinakorttien avulla.)
    -2 Lapsella on vihko repussaan, vanhempi ottaa sen esille ja esittää siitä yksittäisen kommentin yksittäisessä tilanteessa viikon aikana.
    -1 Vanhempi esittää puheterapiaan/eskariin liittyvistä touhuista yhdessä viikottaisessa tilanteessa kysymyksiä, joihin vastaamalla lapsi saa tilaisuuden kertoa tuokiosta/eskarin tapahtumista.
    0 Puheterapiatuokio/eskarin kuulumiset käydään läpi rauhassa keskustellen, vanhempi esittää tarpeen mukaan ohjaavia kysymyksiä ja keskustellaan myös tapahtumien herättämistä tunteista. Lapsi näyttää vihkoa vanhemmilleen aina, kun siellä on jotain uutta.
    +1 Puheterapiatuokion/eskarin kuulumisten lisäksi keskustellaan muistakin päivän tapahtumista useamman kuin kerran viikossa.
    +2 Kuulumisista keskustellaan päivittäin ja vanhemmat antavat kuulumisten kertomisesta aktiivisesti mallia lapselle.

    Lopputulematavoite: Lapsi pystyy ja uskaltaa kertoa viikonlopun kuulumisista eskarin aamupiirissä.
    -2 Lapsi vastaa opettajan esittämiin, hänen kuulumisiaan koskeviin kyllä-/ei -kysymyksiin.
    -1 Lapsi kertoo kuulumisistaan sanomalla yhden tai kahden sanan ilmauksen.
    0 Lapsi kertoo kuulumisistaan tuottamalla sanallisen ilmaisun, josta käy ilmi jokin yksittäinen tapahtuma tai toiminto sekä ketä siinä oli osallisena ja mikä oli tapahtumapaikka.
    +1 Lapsi kertoo kuulumisistaan tuottamalla sanallisen ilmaisun, jossa kuvataan kaksi- tai kolmivaiheinen tapahtumasarja. Lisäksi kertomuksessa tulevat esille siihen liittyvät henkilöt ja paikka
    +2 Lapsi kertoo kuulumisistaan kuvailemalla kaksi- tai kolmivaiheisen tapahtumasarjan ja tuo esille siihen liittyvät henkilöt ja paikan. Hän myös kuvaa, mitä tunteita tilanteeseen liittyi ja miten se päättyi.

    Vastaa
    • Katja Koski

      Tykkäsin Leila tosi paljon noista sun tehtävätavoitteista. Tosi konkreettista, mitä todella aijotaan nyt tehdä tämän asian suhteen. 0 ja siitäkin ylöspäin tuleviin tavoitteisiin luulisi olevan suht. helppo päästä. Vanhemmat näkee suoraan että mitä heiltä edellytetään.

      Vastaa

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *